Контракти.ua

Автор: Андрій Любка —  4876  —  09.03.13
Тінь Джорджа Орвела, або Божевільні на Хрещатику
Тінь Джорджа Орвела, або Божевільні на Хрещатику

Кожне місто має мати герб, башту, ратушу і свого міського божевільного, своєрідну місцеву знаменитість. Усна міська історія фіксує таких людей завжди, надає їм справді особливого значення, що й зрозуміло, бо кожне місто до певної міри схоже на всі інші, а чим у такому разі запам’ятатися, як не дивацтвами своїх мешканців?

Моя знайома на своїй сторінці у Facebook пише: «Підсумки тижня: Люди в червоному окупували Хрещатик. На Хрещатику за останній тиждень побільшало на дві божевільні. Одна з них вдягнена у червону куртку, швидко ходить, постійно оглядається і періодично кричить на цілу горлянку. Інша - у червоних колготах (ніякої спідниці, туніки і т.д.) і короткій темно-синій засмальцованій курточці. Вона діловито переглядає якісь папірці у власноруч змайстрованому клатчі і бавиться у Lady In Red. До чого я це все веду. Я цих красунь щодня зустрічаю в центрі Києва. І мені від них так неприємно стає, так моторошно, що я розвертаюся і починаю йти в інший бік, або переходжу на інший бік дороги. Як навчитися їх не помічати? Або спокійно на них реагувати? Божевільні мене лякають більше, ніж наш новий Кабмін».

Хм, я їх теж пригадую. Принаймні одну з цих жінок. Я вийшов зі станції метро Хрещатик і йшов до Майдану Незалежності, Лейді-ін-Ред рухалася мені назустріч. Жодної відрази чи підсвідомого страху я не відчув, а коли зрозумів що ж відбувається – просто відвів погляд. Оптичний контакт, як правило, змушує таких, як описана вище пані, яскравих екстравертів активізуватися і теж перемикати увагу на тебе. Зрештою, якщо людина не чинить нічого загрозливого і в жоден спосіб не заважає моїй свободі – я теж не схильний заважати їй. Навіть ненормальною її вважати не хочеться, бо остання справа, якою я би хотів займатися у цьому житті – визначати чиюсь нормальність.



Андрій
Любка

український поет, перекладач і есеїст.

Автор збірок поезій «Вісім місяців шизофренії» (2007) та «ТЕРОРИЗМ» (2008).  Лауреат літературних премій «Дебют» (2007) та «Київські лаври» (2011). Учасник багатьох українських та європейських літературних акцій та фестивалів.  Окремі твори перекладені угорською, чеською, португальською, німецькою, англійською, російською та польською мовами.

Як це часто буває, події не приходять у наше життя самі собою, вони завжди пов’язані довшим ланцюжком. Отож, за тиждень до часу, коли моя знайома написала свій статус у фейсбуці, і за два тижні до того, коли я вперше побачив жінку в червоному на Хрещатику, я прочитав першу книжку Джорджа Орвела «На дні Парижа і Лондона» («Down and Out in Paris and London»), яку майбутня знаменитість світової літератури написала ще в 1933 році. Хто б із високочолих і таких гидливих інтелігентів міг подумати, що Орвел – один із ключових інтелектуалів ХХ століття, видатний письменник і антитоталітарний мислитель, улюбленець лібералів і чи не найцитованіший у постсовєтському просторі автор! – у молодості пережив дуже скрутні часи, коли йому доводилося жебракувати, голодувати, братися за будь-яку роботу, тижнями не митися, мріяти про ліжко і переховуватися від поліцейських. У своєму автобіографічному творі Орвел аналізує зсередини середовище жебраків і безхатьків, вуличних прохачів, рисувальників на асфальті, всю ту потолоч, яку суспільна думка вважає «дном». Аналізує і приходить до висновку, що це часто цілком непогані люди, яких доля чи хвороба викинули на вулицю. Ну і, власне, Джордж Орвел теж був одним з таких.

Повернувшись ще десяток років назад, пригадую, як у мене завдяки книжкам телебаченню почало формуватися стійке враження, що кожен геній повинен бути божевільним, або принаймні диваком. Така спрощена стереотипна думка існує про всіх представників творчих професій, яким годиться вибачати значно більше, і про яких зі співчуттям говорять: «це творча людина». У містечку, де я ріс, теж був місцевий божевільний – Тібі, який щоденно в центрі кричав до автомобілів, щоб вони менше гуділи, бо його вже вуха болять. Я приглядався до нього з неабияким пієтетом і старався вгадати хто переді мною: видатний композитор, художник чи письменник?

Так чи сяк, а я досі приглядаюся до вуличних божевільних, знаючи, що серед них існує можливість зустріти постать масштабу Орвела, однак навіть поява на Хрещатику усього Кабміну в червоних колготках не змусила б мене завагатися у наявності в них бодай тіні інтелекту видатного англійського жебрака.

Статьи по теме
Прощання з літом: Зима буде довгою
Прощання з літом: Зима буде довгою

Після того випадку в готелі ще довго панував переполох. Манекенного типу рецепціоністки хоч і намагалися створити хорошу міну при поганій грі, усміхалися й робили вигляд, буцімто нічого не сталося, але ВСІ про це вже знали. Знали старші пані, літні німкені, які у своїх величезних капелюхах походжали терасами – тепер вони не дивилися навколо, а лише собі під ноги.
29.08.15 — 25294

Політична премія Дарвіна:
Політична премія Дарвіна: "гасконці" Коломойського і "Правий сектор" змагаються в електоральному самогубстві

  Колись їхня історія може увійти до підручників з політології, політичного піару і словника літературознвчих термінів (стаття про трагікомедію). Справді, треба мати неабиякий талант і здібності, щоб так швидко вбити себе і свої перспективи. Раніше здавалося, що найбездарнішим політичним проектом в історії України є "Наша Україна" Ющенка. Тепер місце на п'єдесталі політичної премії Дарвіна впевнено здобувають "Правий сектор" і липкорукі "гасконці" Коломойського.
27.07.15 — 8815

Двадцять років різанині в Сребрениці: Росія знову на боці зла
Двадцять років різанині в Сребрениці: Росія знову на боці зла

20 років тому, посеред спекотного липня 1995-го, відбувся найбільший злочин після закінчення Другої світової війни – етнічна чистка в боснійському місті Сребрениця. За різними підрахунками, військові і парамілітарні підрозділи Республіки Сербської тоді вбили 8 000 боснійських чоловіків (мусульман), тобто все чоловіче населення міста у віці від 12 до 70 років.
11.07.15 — 5039