Ми часто скаржимося на те, що український державний апарат надмірно бюрократизований і далеко недешевий. Однак бюрократія однакова у всьому світі — вона коштує дорого і щоразу вимагає для себе більше грошей. Наприклад, 6% бюджету Євросоюзу йде на утримання й діяльність різних європейських установ.
Уся європейська преса гуде про цілком анекдотичну історію, що трапилася з керівником найбільшої в Європі лоу-кост авіакомпанії Ryanair Майклом О'Лірі. Цього геніального і скандально відомого ірландця (серед ідей якого — запровадити стоячі місця в літаках, зробити туалет у літаку платним чи за окрему плату дозволити пасажирам перегляд порнофільмів на борту, що не були втілені в життя, але забезпечили 20% приросту зацікавлених відвідувачів сайту авіакомпанії) нещодавно запросили на конференцію Європейської Комісії з питань інновацій. Європейська Комісія (уряд ЄС) запевнила бізнесмена, що оплатить йому переліт до Брюселю і вишле в аеропорт машину по нього. Майкл у відповідь повідомив, що прилетить власними авіалініями, які літають в дешевий аеропорт за 70 кілометрів від Брюселю. Бюрократи відповіли, що в такому разі не зможуть оплатити його переліт і запропонували натомість скористатися послугами дорогої авіакомпанії Aer Lingus. Іронія долі у цьому випадку полягає в тому, що кілька років тому О'Лірі хотів купити цю авіакомпанію, але ЄС не дав на це дозволу.
український поет, перекладач і есеїст.
Автор збірок поезій «Вісім місяців шизофренії» (2007) та «ТЕРОРИЗМ» (2008). Лауреат літературних премій «Дебют» (2007) та «Київські лаври» (2011). Учасник багатьох українських та європейських літературних акцій та фестивалів. Окремі твори перекладені угорською, чеською, португальською, німецькою, англійською, російською та польською мовами.
Ідіотична ситуація, погодьтеся. Відмінність від української ситуації полягає в тому, що ірландець на таку поведінку Європейської Комісії подав скаргу в Рахункову палату Євросоюзу в Люксембурзі, яка має розглянути неефективне використання бюджетних коштів, і має надвисокі шанси виграти справу. Адже європейські бюрократи свою пропозицію летіти дорогими авіалініями мотивували тим, що мають контракт на логістичні й транспортні послуги з American Express, а ця компанія не користується послугами бюджетних авіаліній. Експерти з фінансів і права прогнозують, що шеф Ryanair таки виграє справу в Люксембурзі, а амбітний ірландець в інтерв'ю Daily Telegraph прокоментував скандал так: «Ми покажемо, що роздута до неймовірних розмірів Комісія розкидується грошима, водночас наказуючи ірландцям тугіше затягнути паски». В разі виграшу Майкл вимагає переказати мільйон євро на рахунок благодійної організації «як відшкодування втрат, яких зазнають споживачі і конкуренція».
Це вже не перший такий скандал. Минулого року Жозе Мануель Барозу, керівник Європейської Комісії, і Герман ван Ромпей на одну й ту ж зустріч у Москві літали двома окремими чартерними рейсами. Тоді шквал критики був таким, що їм довелося вибачатися і в майбутньому пообіцяти такі речі узгоджувати. Фінансова криза змушує європейців думати над скороченням адміністративних бюджетів, які наразі досягли фантастичних сум. Підраховано, що на одного депутата Європарламенту витрачається понад 550 тисяч євро на рік. У національних парламентах теж немало: тільки зарплатня в італійського депутата перевищує 16 тисяч євро на місяць, французького — 14, німецького — 12. У той же час іспанський парламентар отримує неповні 5 тисяч заробітної платні.
Висновок із цього можна зробити тільки один: бюрократія, де б вона не існувала, завжди намагається тягнути ковдру на себе. От тільки цивілізовані країни відрізняються тим, що громадськість робити цього не дозволяє. І в бюджеті Євросоюзу на наступний рік видатки за багатьма зі статей будуть скороченими. І Рахункова палата в Люксембурзі прийме прогнозоване рішення, яке не суперечитиме здоровому глузду, і лоу-кости отримають право брати участь у тендерах. А на український ринок, нагадаю, лоу-кост авіакомпанії навіть не пускають.