«Щоб мої вороги жили в часи перемін» - так говорили древні китайці і так думаємо ми зараз. В нашій пам’яті криза 90-х, криза 2008, нова криза економічної війни із Росією, які кожного разу призводили до економічного спаду і виступали в ролі зчеплень від бурного та неконтрольованого росту бізнесу на дешевих грошах. Є ще одна приказка: «Кому війна, а кому мати рідна». Подивимося, як можна перетворити негативні загальні тенденції на користь собі і отримати користь там, де інші отримують збитки.
Наш мозок так влаштований, що одного разу досягнувши успіху певними діями, він ці дії заносить в пам'ять, відмічає як успішні і перестає їх перевіряти, постійно використовує. Так виробляються динамічні стереотипи, які супроводжують нас все життя. Коли ж змінюється навколишня обстановка і старі успішні дії втрачають свою ефективність, мозок все ще продовжує по інерції їх застосовувати із спадною ефективністю, доки не стикнеться із фактом їх шкідливості. Коли стає зрозуміло, що старі і добре відомі дії не приносять успіху, то наш мозок впадає в транс, бо в його досвіді немає успішних моделей поведінки в умовах спаду і починається активний пошук нових моделей. Здебільшого, пошук не призводить до успіху, бо всі найдені моделі так чи інакше порівнюються із тими моделями, які використовувалися раніше. Вони ніби прив’язані коротким ланцюгом до стовпа і нові дії шукаються лише на відстані цього ланцюга, але в радіусі старих ідей. Результатом є те, що в минулому успішні компанії втрачають ресурси, напрямок, їх власники втрачають віру в свої сили і вони продовжують жевріти або відкатуються на задвірки галузі.
Ми пропонуємо деякі із нових моделей поведінки, які необхідно застосовувати в цей період.
Замість зменшення ціни шукайте інші способи стимулювання продаж старим клієнтам та пошуку нових. В часи спаду продаж зменшується ліквідність через збільшення складів та зменшення оборотності коштів. Ви можете надати додатковий кредитний ліміт під умови викупу товару, можете збільшити відстрочку тощо.
Є цікавий кейс. Велика компанія закуповувала багато канцелярії, при цьому не завжди купували те, що потрібно, а потрібні речі швидко закінчувалися. Значні суми заморожувалися під канцелярію. В результаті домовленостей зробили так: постачальник розмістив у клієнта «відкритий» склад. Це були полиці в офісі, де лежало все необхідне. Працівники клієнта могли брати все що їм треба з полиць. Періодично представники постачальника приїжджали, поповнювали запаси, а на взяті з полиць товари виставляли рахунки. Замовнику це було вигідно, бо не заморожувалися гроші, не було необхідності складати списки закупки і робити замовлення, не було надлишків і недостач, а постачальнику це було вигідно, бо прив’язав до себе вигідного клієнта (ніхто більше таких послуг не надавав), а також зросли обсяги продажу, адже коли береш просто так із полиць, то можна взяти і більше. Вигода обом партнерам, а ціни не знижували.
Постачальник продавав клієнтові товар у спеціальній дерев’яній тарі. Після поставки тара розбиралася і її продавали за незначну ціну на енергетичні пелети. В наслідок успішно проведених переговорів постачальник згодився приймати назад тару (раніше він відмовлявся від цього категорично) і використовувати її повторно. Оскільки вартість тари займала 3% у сумі рахунку, то ціну було знижено на 2%, а 1% використовував постачальник на відновлення і ремонт тари. Витрати покупця на транспортування тари до постачальника не зросли, адже його вантажівка їздила пустою за іншими закупками, тепер просто забирала попутно тару. Завантаження-розвантаження виконувалося силами штатних вантажників і не потребувало додаткових витрат. І одна сторона і інша отримали вигоди від даної домовленості.
Ми кваліфіковано допомагаємо виділити ті витрати, які можна і потрібно зменшити, за рахунок чого досягається економія до 5% від загального розміру умовно-постійних витрат. Це безболюча цифра. За згодою із керівництвом і здійснення більш глибоких перетворень, цю цифру можна збільшити.
Завадою на цьому шляху є слабке використання управлінської інформації в компанї. Бухгалтерська звітність направлена лише на одне – правильний запис операцій і сплата податків. Тому в компаніях, де немає адекватної системи управлінської інформації і її аналізу, ми спершу проводимо аналіз роботи компанії і її витрат, на основі чого проводимо їх зменшення і відстежуємо результати. Ця система працює і після нас, даючи можливість керівництву за власним бажанням бачити свої доходи, витрати, їх зміну.
Тих, хто працює, не чіпайте, а краще простимулюйте ще краще працювати, бо вони знають як, хочуть і вміють.
Є і інші заходи, до яких варто вдаватися, у них всіх є свої особливості і ККД. Не все може підійти для вашої компанії. Крім того, втіленню хоча б частини цих дій заважають динамічні стереотипи і те, що ми не знаємо, як можна інакше. У зв’язку із цим є сенс запросити консультантів, які повинні не лише порадити що робити, але і як конкретно, а при потребі і взяти в цьому участь, щоб їх поради були не теоретичними «ми сказали, а ви робіть, як хочете», а практичними і ефективними. При цьому оплата повинна прив’язуватися до ефективності роботи консультантів (є ефект – отримуй гроші, немає ефекту – не отримуй гроші), а не проведених людино-годин або кількості побудованих графіків.
Ми розглядаємо час змін в країні як очищення бізнесу, коли виживають сильні, ті, хто пристосований до життя, де керівництво має хист до бізнесу, а не користується відкатними схемами та родинними зв’язками із владою. Для цього ми працюємо разом із нашими клієнтами, допомагаючи отримати максимум із бізнесу, використовуючи умови на ринку. Ми від цього отримуємо не лише дохід і моральне задоволення від гарно зробленої роботи, а і надію на те, що в нашій державі нарешті буде бізнес і конкуренція, де успіху може досягти кожен, хто працює.
Автор: Ігор Чернешенко, «Бізнес Ефішенсі»