Контракти.ua

470  —  вчера, 14:45
Світло серед мряки
Світло серед мряки

Ми познайомилися з режисеркою, акторкою і співачкою Зоряною Починайко у Львові, Зоряна створила інтуїтивний психологічний Театр Живаго і музичний проєкт MRYAKA при ньому.

Ми поспілкувалися з Зоряною про створення кліпу на пісню “Зберімося роде”. Про це повідомляють Контракти.UA.

- Пані Зоряна, розкажіть, будь ласка, яка загальна ідея вашого нового музичного альбому в проєкті «MRYAKA»?

- Новий альбом “Atomic tribe” від MRYAKA – дещо незвичний у стилістиці проєкту, тому що має багато фолькових елементів. Незважаючи на те, що у ньому присутня одна народна пісня в аранжуванні, альбом не можна назвати типово фольковим. Усі решта композиції авторські, так що це, по суті, імпровізація на тему заклинань та народних текстів у характерному для MRYAKA дарковому ключі. Увесь альбом, незважаючи на англійську назву, повністю україномовний. ”Atomic tribe“ – тобто «атомне плем’я» - метафорична мандрівка залишенця невідомого племені наприкінці часів «пустелею» непривітного понищеного світу, у якій цей подорожній намагається віднайти нового себе та нову реальність.

Альбом уже доступний на усіх платформах.

- Як давно існує проєкт Мряка? Що підштовхнуло до його створення?

- Сам проєкт існує доволі давно, з 2017 року. Ідея виношувалася доволі довго, кілька разів змінювався склад. Спершу нас було четверо — крім мене ще саксофоністка, гітарист та барабанщиця, і ми планували грати даркджаз. Власне, тоді і з’явилася назва “Мряка (MRYAKA)“ — типово львівське слово, що означає туманну погоду з легким дощем. Власне воно видавалося нам ідеальним відображенням атмосфери даркджазу — туманної, заглибленої і дещо загадкової. Проєкт змінювався, згодом у нас з’явилися хлопці, котрі писали мінуси, і ми відійшли від даркджазу та даунтемпо, але саксофон та похмура даркова атмосфера залишилася. Оскільки людей було багато, стилів також було багато, тому ми називали нашу музику арт-вейв, не дотримуючись конкретного стилю. Зараз усю музику пишу я, тому стиль став більш монолітним, але я продовжую міксувати різні напрями електроніки.

- Як співвіснують проєкт MRYAKA і Театр Живаго?

- MRYAKA — музичний проєкт при театрі, і характерною його фішкою є перформативність. Будь який концерт — це завжди театралізоване дійство, і актори  Театру Живаго часто беруть участь у зйомках кліпів MRYAKA та іноді і в перформативних виступах.

- Зараз ви працюєте над створенням кліпу до пісні “Зберімося роде”, яка входить у ваш новий альбом. Це така дебютна для вас робота: створювати кліп?

- Насправді ні. Перший кліп я зрежисувала для фольк-гурту «Жива» ще у 2016 році. Потім був ще ряд кліпів власне для MRYAKA, так що ось цей для мене четвертий.

Знятий він на старовинну народну пісню в сучасному аранжуванні «Зберімося роде», котра зазвичай вважається застільною і несе в собі дух єдності та спільної боротьби проти ворога. Але відеорядом ми вирішили розповісти іншу, паралельну історію. Сюжет кліпу — певне марево, можна сказати, сон наяву маленької людини, котра має амбіції стати великою. Це історія, як ідея може стати руйнівною. Власне, таку «високу ідею» втілює слово GOD, намальоване на стіні — максимально абстрактне і спеціально англійською, як відсилка до сучасного глобалізованого світу. Сп’янівши від ідеї, персонаж уявляє себе жерцем умовного постапокаліптичного племені, котрий підбурює його жителів битися на смерть заради жертви богові насильства. Коли воно сягає апогею, «маленька людина» опам’ятовується і стирає зі стіни фатальне слово, що сп’янило його. У фіналі кліпу бачимо чисту стіну — як новий листок паперу, на якому можна написати іншу, нову, не руйнівну ідею.

- Який новий досвід ви отримали під час зйомок кліпу?

- Мабуть, досвід максимальної свободи та фрістайлу. Звісно, була розкадровка, хронометраж і так далі, але всі актори настільки багато і вдало імпровізували, що ми подекуди замінили кадри з розкадровки цими спонтанними знахідками. У зйомках брали участь актори Живаго, а також студійці з курсу імпровізації від Art&music school.

- В кліпі задіяно багато діючих осіб, проте роботи яких акторів ви би виділили окремо? В групових роботах також хтось є ведучим, а хтось відомим, то на ролі яких учасників варто звернути увагу?

- У групових сценах завжди є актори, котрі «заводять», вони змінювались у різних сценах, і це було спонтанно. Складалося враження, що актори випустили усі накопичені за останній час емоції. Кліп доволі жорсткий, тож простору для експресії було достатньо. Особлива подяка хлопцям, котрі грали бійців — без жодної репетиції, вони бачили один одного вперше, але на знімальному майданчику настільки ввійшли в роль, що зобразили цілком достовірний поєдинок.

-  Як вам подобається робота Victor Vikonti в цьому кліпі? Коли гурт “Гоа” на межі 2020-2021 рр. зняв свій кліп на пісню “Шум” в першому варіанті, мені здається, що саме на динамічному танці Віктора там трималася основна конструкція кліпу. І той кліп набрав на ютубі більше 12 мільонів переглядів.

- У нас із оператором (знімав Остап Олексин з Basement studio Lviv, для якого це був операторський дебют стосовно зйомок кліпу, але справився він чудово) є навіть улюблений кадр із Віктором — це крупний план вболівання за результат поєдинку. Віктор там неймовірно експресивний. Стосовно кліпу «Гоа» - дійсно крутий кліп.

- Чи плануєте презентацію кліпу на різних майданчиках?

- Так, звичайно, незабаром кліп з’явиться у мережі.

 

Спілкувалася Анна Лобановська, мистецтвознавець