Контракти.ua

960  —  17.05.17
Хаотична забудова передмістя Києва може викликати соціальний колапс – Віктор Лещинський
Хаотична забудова передмістя Києва може викликати соціальний колапс – Віктор Лещинський

Останні десять років ми спостерігаємо шалені темпи будівництва в містах-супутниках обласних центрів, таких як Київ, Дніпропетровськ, Харків, Одеса, Львів.

Найбільшим інвестиційним і споживчим попитом користуються міста, селища та села навколо столиці. Вони дуже цікаві для забудовника, оскільки популярні у населення. І це не дивно, адже тут житло коштує приблизно на 30% дешевше, аніж в Києві. Але з швидким розвитком забудов міст-супутників столиці виникає ряд проблемних питань, які потребують термінового вирішення.

Навколо Києва в полях починають виростати цілі мікрорайони, комунікації яких викликає хвилювання. Оскільки, якщо обленерго ще має змогу подати електроенергію для цих комплексів у повному обсязі, облгаз у силі прокласти шляхи, то надання послуг від облводоканалу (водоподача і водовідведення, побудова нових очисних споруд, подача якісної питної води) – вкрай велика проблема! Минуло року я відвідав досить багато водоканалів по всій Україні і впевнено можу сказати, що їх стан на 80% просто плачевний! Більшість з них лише починають брати участь в міжнародних фінансових програмах кредитування для отримання позик на реконструкцію всіх своїх систем.

У нас самі «молоді» системи побудовані у 80-их роках минулого століття і, звісно, вже на грані руйнації через час і навантаження. Міста-супутники розширили свої можливості, появилось багато розважальних закладів (торгівельних центрів, ресторанів, кафе швидкого харчування, салонів краси тощо) і виникло набагато більше навантаження на каналізацію. Застарілі інженерні комунікації стали причиною перебоїв з подачею води, проблем з каналізацією. У Бучі, Гостомелі, Ворзелі, Крюковщині, на Софіївській Борщагівці, Петропавлівській Борщагівці відбуваються постійні поломки насосів, які качають воду зі свердловини. Періодично напір води дуже слабкий і бувають моменти, коли після 22:00 і зовсім зникає вода…

Ще одне питання, яке виникає – чи заплановані навчальні заклади (садочки і школи), дитячі поліклініки і лікарні? Рідкісні моменти, коли забудовник витрачає свої кошти для зведення учбових закладів. На сьогодні, нові садочки і школи за державні кошти практично не будуються. Уже зараз ми можемо спостерігати ситуацію, коли на одне дитяче місце в садочку за Києвом претендують декілька діток. Наприклад, в Ірпені в одній групі – понад 40 діток, в Гостомелі – лише один комунальний дитячий садочок, а в Гатному – одна школа і діти навчаються у дві зміни.

В цьому напрямку недопрацьовує місцева влада, яка повинна забезпечувати належне проживання населення. Міста і села, як окремі адміністративні одиниці, мають повноваження забудовувати свої території так, як їм вигідно. Це – прерогатива органів місцевого самоврядування. Зараз більшість земель під садівництво, сільськогосподарського та промислового призначення місцеві органи влади через сесії рад переводять під житлову забудову, торгово-розважальні центри, заправні станції тощо. При чому, зовсім нехтуючи забудовою соціальних закладів, бо це не вигідно.

Ще одне з найбільш проблемних питань – транспортне сполучення. Більшість мешканців приміської смуги є власниками автомобілів, тому навантаження на автошляхи місцевого значення просто колосальне! Нові автомобільні дороги, звичайно, не будуються, ледь «латають» ті, що є. Тому на дорогу місцевого значення йде додаткове навантаження 20-30 тис. автомобілів кожного дня. Це люди, які живуть за містом і кожного дня їздять на роботу в Київ. Уже довгий час обговорюється будівництво великої кільцевої дороги навколо Києва, та «віз і далі там». Зараз на під’їзних дорогах до Києва у години пік практично у всіх напрямках спостерігаються неймовірні корки. А що буде ще через 5 років, коли заміських мешканців стане ще більше?

Я уже й не кажу про техніку безпеки. В якому місті чи районі є пожежні машини, які можуть погасити пожежу на 12-му поверсі (32 метри)? Думаю, що 90% не мають такої змоги. Це ж просто недопустимо! Не дай Господь щось трапиться. Хто нестиме відповідальність за чиєсь незбережене життя?

Головна наша проблема полягає в тому, що у всіх областях немає консолідованого центру, який би координував загальний концепт розвитку територій. Є обласний архітектор і є обласне управління архітектури. Загальна координація розвитку інфраструктури навколо обласних центрів – формально є, а по факту – відсутня.

Якщо роздивлятись правильні шляхи для глобальної заміської забудови, то має бути загальна концептуальна схема розбудови території. Повинна розвиватись загальна система всіх інфраструктурних об’єктів, починаючи з доріг, озеленення територій, садочків, шкіл, поліклінік, амбулаторій і т.д. Все чітко має бути прописано в «Містобудівних умовах обмеженнях забудови земельної ділянки», які видаються місцевими архітекторами. І в першу чергу необхідне планування і контроль зі сторони органу місцевого самоуправління, якому належить територія, для порозуміння між забудовником і містом. Щоб дві сторони розуміли і прорахували кількість населення, яке буде жити, та навантаження на нежилі комерційні об’єкти для комфортного життя людей.

Зазвичай, інвестор вкладає кошти лише в забудову. Хоча на даний час ще діє норма сплати пайового внеску, що в середньому складає 4% від загального кошторису об’єкту забудови. Ці кошти мають перераховуватись у місцевий бюджет для розвитку інфраструктури. Інвестор може бути звільнений від цього платежу, якщо він за свій рахунок забезпечив інфраструктуру і сесії місцевих рад прийняли його роботу як таку, що відповідає вимогам. Вважаю, що цю норму не можна скасовувати, оскільки інвестор, який отримає прибуток з своїх вкладень, просто зобов’язаний вкласти кошти у розвиток території, де він будує, або ж самотужки цю інфраструктуру побудувати. Але з іншого боку, органи місцевого самоврядування повинні брати учать у вирішенні глобальних питань. Вони зобов’язані видавати містобудівну документацію таким чином, щоб інвестору було вигідно вкладати кошти не лише в житло, але й інші об’єкти. Також орган місцевого самоврядування повинен планувати заздалегідь забудови і вирішити питання комунікацій (газ, вода, світло), домовившись з монопольними організаціями про комплексний старт будівництва.

Має бути чітка система взаємодії всіх дозвільних, контролюючих і перевіряючих організацій з тими, хто приймає рішення по видачі дозволу на будівництво з самого початку. А то у нас легкий дисонанс у цьому напрямку. Так, якщо інвестору сподобалась територія, він йде в місто за дозволом, який потім подає в ДАБІ і отримує документацію, що він може починати будівництво. А через декілька днів одна з контролюючих організації за чиєюсь скаргою призупиняє процес будівництва, власнику забудови виписують штрафні санкції, а для нього і так кожен день простою будівництва – колосальні видатки. Чому ж виникає така ситуація, якщо видали дозвіл? Просто якесь зачароване коло виходить… Значить, потрібно цю систему змінювати. Якщо місто і ДАБІ уже видали дозволи, то незрозуміло чому претензії висловлюють інвестору, який несе збитки через призупинення будівництва. Чому лише забудовник має нести відповідальність?

Я переконаний, що повинен бути чіткий план розвитку міст і територій не менше, ніж на 20 років, в якому, окрім житлового будівництва, має буде запланований розвиток соціального напрямку та бізнесу. І при плануванні територій потрібно враховувати і державні, і приватні, і громадські інтереси одночасно. В кожному місті чи районі провести громадські слухання з обов'язковою участю всіх представників будівництва на певній території, щоб подані зауваження враховувались при затвердженні цього плану. А не так, як це відбувається зараз: частково вислухали, а корективи не внесли. Також, в цих обговорення обов’язково мають брати участь справжні експерти з великим досвідом роботи в будівельній сфері!

Віктор Лещинський, віце-президент Академії будівництва України

м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 23

Академія будівництва України

тел.:044-592-22-00

Статьи по теме
Продаємо квартиру швидко та вигідно: поради від рієлтора
Продаємо квартиру швидко та вигідно: поради від рієлтора

Нерухомість у Києві завжди має попит, проте кожен, хто намагався продати власне житло, мав вирішити проблему гармонійного поєднання вартості та швидкого пошуку власника. Тож потрібно переглянути професійні поради, як максимально вигідно реалізувати квартиру на ринку нерухомості.
10.09 — 1176

OXFORD — житловий комплекс, де можливо знайти спокій
OXFORD — житловий комплекс, де можливо знайти спокій

Дім — це не просто дах над головою. Це відчуття безпеки, затишку, гармонії. Це місце, куди хочеться повертатися. І саме таким має бути житло: не зручним на мапі, а зручним для життя. ЖК OXFORD — це простір, у якому кожна деталь продумана, щоб ви могли жити повільніше, глибше, щасливіше.
10.06 — 577