У столиці вже в багатьох пожвавлених місцях з’явилися загадкові блоки з шухлядами — називаються вони поштовими терміналами. Суть цього сервісу в тому, що дистанційні торговці та інтернет-магазини зможуть доставляти через них посилки з товарами своїм роздрібним клієнтам.
Якщо клієнт онлайн-торговця обрав термінал як спосіб отримання свого замовлення, то магазин або компанія доставляють посилку в поштомат, після чого покупець отримує SMS-повідомлення про це. Зручність для клієнта полягає в тому, що доставлений товар можна забрати в будь-який час. І навіть заплатити за нього, якщо оплата ще не була зроблена. Термінали встановлюються в найпопулярніших місцях міста. Так, щоб покупець зміг забрати своє замовлення мимохідь — наприклад, по дорозі додому чи на роботу.
Оператори нового сервісу зазначають, що він дозволить їхнім клієнтам — відправникам товарів скоротити витрати і час на доставку товарів. Передбачається, що кур’єри компанії-відправника не будуть розвозити посилки за всіма кінцевими адресами клієнтів, а вивантажать їх до найближчого поштомату. «Кур’єр не витрачатиме час і бензин, стоячи у пробках. Також посильним не треба чекати клієнта, якого взагалі може не виявитися на місці», — стверджує оператор цієї послуги — компанія PickPoint.
Ця компанія, яка почала роботу на початку минулого року, стала першою мережею поштоматів, запущеною на нашому ринку. Зараз у ній вже 197 точок у 31 місті України, більшість із яких розташовуються на заправках мережі ОККО. Із сервісом уже працюють продавці одягу, парфумерії та косметики, дитячих товарів, електроніки та побутової техніки, товарів для дорослих, книжок і DVD. Серед найбільших партнерів сервісу — компанії Mary Kay та Oriflame.
Іший оператор — компанія POST24 — це частина глобального проекту, впровадженого компанією InPost (найбільший приватний поштовий оператор Польщі) у 12 країнах. В Україні його співінвестором стала компанія директ-маркетингу OS-Direct. Компанія поки що планує за кілька місяців запустити в роботу 20 терміналів у Києві, які вже встановлено. Протягом року кількість терміналів у мережі має зрости до 200. При вартості одного поштомату в 25 тис. євро обсяг інвестицій має становити близько EUR5 млн, які засновники планують окупити за п’ять років. Компанія має намір співпрацювати з дистанційними продавцями електроніки, косметики, одягу, товарів для дому та дітей, автозапчастин. А конкурувати з кур’єрськими поштовими сервісами, наприклад, «Новою поштою», «Міст Експрес», TNT. Тариф для партнерів за відправлення однієї посилки через поштомат становитиме від 18 до 50 грн.
А якщо в посилці виявиться невідповідне замовлення, то яким чином клієнти зможуть повернути гроші?
Наприкінці минулого року литовська компанія Loginpost також анонсувала намір протягом трьох-п’яти років вкласти EUR23 млн у встановлення в Україні 460 терміналів самообслуговування для посилок. Втім, поки що поштоматів від литовців у Києві не видно.
Термінали самообслуговування для посилок — це послуга, яка стрімко здобуває популярність у всьому світі. У Польщі проект POST24 успішно діє з 2009 року. Мережа має 400 терміналів по всій країні, її послугами постійно користуються понад 300 000 осіб (10% населення). Так, серед польських користувачів сервісу колективних знижок Groupon 63% віддають перевагу терміналам, і лише 27% обирають кур’єрську доставку.
Представники вітчизняних онлайн-магазинів поки що обережно висловлюються про перспективи нового типу доставки. Управляючий партнер онлайн-магазину botas.com.ua Олексій Санніков зазначає, що сервіс доволі цікавий, особливо для дистанційної торгівлі книжками та іншими товарами, при придбанні яких споживачеві складно отримати не те, на що він розраховував.
З іншими товарами можуть бути складнощі. «Наші люди не звикли робити передоплату. Вони хочуть помацати товар і розплатитися з кур’єром на місці. А якщо в посилці виявиться невідповідне замовлення, то яким чином вони зможуть повернути гроші?» — запитує Санніков.
Аналітик компанії NSBC Ярослав Пелих вважає, що в найближчі 5–7 років поштомати навряд чи набудуть широкого поширення в Україні. «Основні гравці ринку поштових відправлень — це каталожні компанії та онлайн-магазини. 80% їхнього продажу робляться за допомогою послуги післяплати, за якої потрібно розплачуватися за товар, що вже прибув у відділення перевізника або доставлений кур’єром. У поштоматах ж діятиме принцип передоплати, до якого наші споживачі не звикли. Вони ще недостатньо довіряють дистанційним торговцям», — зазначає він.
Директор компанії iLand Юрій Власюк зазначає, що нова послуга чудова, в першу чергу, простою логістикою для продавця. «З іншого боку, не бачу причин, з яких зайнята людина поїде сама на точку доставки. Хіба що анонімність. Оскільки послугу запускають досвідчені компанії, напевно, є групи товарів, продаж яких сервіс добре закриє. На думку спадають насамперед секс-іграшки. Але впевнений, є ще з півсотні різних цікавих послуг і товарів», — говорить він.
Самі ж новачки ринку доставки не бачать жодної проблеми в організації повернення товарів за необхідності. «У перспективі ми плануємо запустити таку опцію, за допомогою якої товар, який або неякісний, або не підійшов, можна буде повернути продавцеві, просто залишивши його в терміналі», — запевняє власник маркетинг-групи OS-Direct Валентин Калашник.