Колишній глава Укравтодору, нардеп від ПР Володимир Демішкан в інтерв’ю Контрактам розповів, що дороги в Україні будувалися 40–50 років тому під абсолютно інші навантаження, а для того, щоб зробити вітчизняні дороги схожими на європейські, потрібно «лише» 500 млрд грн.
Прем’єр-міністр Микола Азаров, посилаючись на керівництво Укравтодору, заявив, що ями ліквідовано на 98% основних доріг. Але водії бачать іншу картину...
Володимир Демішкан: Стан українських доріг справді поганий. Я не знаю, хто в Укравтодорі міг сказати, що 98% доріг відремонтовано. Поясню, чому зараз усе так критично. Дороги в Україні побудовано 40–50 років тому. Причому під геть інші навантаження. Крім того, будувалися вони з таких матеріалів, які не могли забезпечити їхньої довговічності. Наприклад, багато доріг будували зі щебеню, який мав міцність на 40% менше, ніж необхідно. Плюс — погодні умови, з якими важко боротися. Враховуючи, що дороги несуть набагато більші навантаження, ніж можуть технічно, на них з’являються тріщини. Коли почалася зима, а потім — відлиги (38 разів у цьому році були стрімкі перепади від плюса до мінуса, а це найстрашніше для доріг, уражених сітками тріщин), дороги були доведені ось до такого стану. Коли змінюється температура, вода потрапляє у тріщини, замерзає, розриває покриття, колесами виносяться друзки асфальтобетону, з’являються ями.
Ніщо не може бути вічним. Дехто розповідає, що в Німеччині будують дороги з двадцятирічною гарантією. Це говорять люди, які не розбираються в цьому. Бо в Європі три роки гарантії на нове будівництво. Три роки! Я чув критику із приводу того, що дорогу Київ-Рівне побудували з дванадцятирічною гарантією. А чому тоді не вимагають 100-річної?
Скільки грошей потрібно, щоб упорядкувати українські дороги?
Володимир Демішкан: Щоб українські дороги були європейської якості, необхідно 500 млрд грн. Це дуже велика сума. Всі роки незалежності України ремонт доріг фінансувався на 10–12% від потреб. Багато доріг пропустили вже по 2–2,5 міжремонтні терміни — їх не ремонтували, бо не вистачало коштів. Перелік об’єктів, які потребують ремонту, щороку подається на розгляд Кабміну, Верховної Ради та має враховуватися в бюджеті. Ми проводили розрахунки, над якими працювали два університети. Проаналізували, що ми маємо, які нам потрібні кошти, що ми втрачаємо на щорічному ремонті доріг. Але, на жаль, українська економіка не дозволяє збільшити фінансування, тож дороги в такому стані.
Перед Євро-2012 мільйони гривень вкладали в ремонт дорожнього покриття. Чому багато відремонтованих під чемпіонат доріг також покриті ямами?
Володимир Демішкан: Скажіть конкретно, які з них точно в такому стані, як і ті, які не приводили в порядок? Наприклад, дорога Київ-Львів у чудовому стані. Там, де фінансування дозволяє провести ремонт, там дороги нормальні. А ті дороги, які експлуатуються 40 років, руйнуються, звісно. Це не від того, що ми не хочемо, щоб вони були хорошими, а тому що терміни вже підійшли.
А одеська траса, яка зараз у жахливому стані?
Володимир Демішкан: Протяжність дороги Київ-Одеса — понад 400 км. Шматочок у 175 км від Жашкова до Червонознам’янки було відремонтовано, а ось від Києва до Жашкова — це дорога, побудована 50 років тому. Тож це, як кажуть, дві великі різниці.
Які реформи слід провести всередині Укравтодору, щоб його робота була максимально ефективною?
Володимир Демішкан: Місцеві дороги разом із фінансуванням мають бути передані місцевому самоврядуванню. Таких доріг у нас близько 80 тис. км. І, я вважаю, це дасть хороший результат. Крім того, інформацію про об’єкти, які потребують ремонту, слід виносити на громадське обговорення. Я думаю, що це нормальна практика. Люди мають брати участь у прийнятті рішення, які основні напрямки треба включити до переліку об’єктів, що підлягають ремонту, того чи іншого бюджетного року.
Яка різниця у вартості 1 км дороги в нас і, скажімо, в Німеччині? І наскільки відрізняється якість дорожнього покриття?
Володимир Демішкан: По всій Східній Німеччині, де дороги були побудовані в той самий час, що і в нас, зроблена повна реконструкція доріг. На відміну від нас, де ми по шматочках щось щороку вихоплюємо, щоб навести лад на головних напрямках. Ми вже двічі пропустили міжремонтні терміни. Тож говорити про вартість та якість не випадає.
Але якщо ви наполягаєте на цифрах, то в Україні 1 км дороги першої категорії (чотири смуги) обходиться в 40 млн грн. В Ізраїлі дорога 3 смуги в одному напрямку і 3 смуги в іншому — це $30 млн за 1 км.
Зараз дуже активно обговорюється питання утримання доріг. Порівняли Німеччину, Францію, Ізраїль — у них вартість утримання доріг у десятки разів вище порівняно з Україною. І тим паче, попри таке фінансування, деякі європейські дороги теж у ямах. Їхній ідеальний стан просто не встигають підтримувати.
Чи використовують в Україні якісь прогресивні, нові технології, щоб дороги були довговічними і обходилися бюджету якнайдешевше?
Володимир Демішкан: Технології, за якими сьогодні будують дороги в Україні, — це новітні європейські технології. Весь технологічний процес ми перейняли в Європи. У 2001 році ми у німців брали техніку з домовленістю, що вони нам передадуть і технології. Дорога Київ-Бориспіль вже будувалася за європейським зразком. Дорозі дванадцять років, але подивіться, в якому вона стані. Там є вади, але тільки в тих місцях, де були аварії, горіли машини, і через велику температуру зіпсувалося дорожнє покриття. Це пошкоджене покриття слід цілком вирізати і робити капітальний ремонт ділянки. Київ-Житомир зробили? Зробили. Дорога ідеальна. Там усі новітні технології застосовано. І гарантовано вона буде багато років стояти, працювати, нести дуже великі навантаження.