Другий тиждень лихоманить батьків, учителів і всіх причетних.
Новопризначений очільник Міносвіти Оксен Лісовий звернув увагу, що в старших класах українських шкіл вчать майже 20 предметів. Водночас і педагоги, і батьки бачать, що інтересу до навчання у підлітків дедалі менше. А війна і дистанційне навчання проблему ще поглибили. То що все-таки вирішили в Міносвіти і як нам урятувати знання цього покоління. Пише ТСН.
Про це йдеться у сюжеті кореспондентки "ТСН тиждень" Ірини Коваленко.
"У семикласниці Каміли найзавантаженіший день у школі – це середа. Англійська, німецька, хімія, алгебра, українська мова, зарубіжна література та інформатика. А ще в розкладі – українська література, геометрія, фізика, біологія, географія, основи здоров’я, історія України, всесвітня історія, музика, малювання, трудове навчання, фізкультура. Загалом – 19 предметів! Щодня по 7 уроків. Треба не тільки швидко перемикатися між уроками, а й блискавично опановувати нові теми", – розповідає кореспондентка.
Окрім школи, Каміла встигає ходити на танці, малювання, англійську і математику. Мати дівчинки, вчителька англійської мови, вважає, краще б предмети об’єднати в пари. А не скорочували.
"Мене б влаштовувало навчання парами дітей. Три пари, три предмета готує на наступний день як вчитель, так і учень. Щодо зменшення взагалі предметів, щоб їх прибрати з програми, я проти цього", – каже мати Каміли.
Після подачі ідеї про скорочення предметів в школі, міністр освіти Оксен Лісовий, пояснив додатково.
"Усі ключові дисципліни – і природничі, і гуманітарні повинні бути збережені. Вони повинні бути концентровані, але подані таким чином, щоб врахувати можливості дитини засвоїти весь масив знань", – заявив міністр освіти і науки.
Якщо предмет вивчають раз на тиждень – учням важко згадати про що йшлося на минулому уроці, вважають фахівці.
"Тобто всі предмети, які мають на меті вивчення певного змісту, раз на тиждень абсолютно неефективні. Вважайте, що їх не було. Звісно, виняток: малювання, музика, так звані предмети естетичного циклу, це їх не стосується", – зазначає співзасновниця ГО "Смарт освіта" Іванна Коберник.
А от предмет, який переважна більшість експертів називають штучним – це "Основи здоров’я". Він, кажуть, спокійно може увійти до курсу біології.
Мову і літературу вивчають разом і в польських школах, розповідає львів’янка Маргарита. Зараз вона теж у 7 класі.
Завдання вдома Марго робить переважно з іноземної мови, математики,яка до речі не ділиться на алгебру і геометрію. Але загалом "домашки" значно менше, ніж їй задавали у львівській школі.
"З таких предметів як географія, історія, біологія таких шо не треба дуже багато вчитися, то її задають дуже рідко. Виписати шось, намалювати. Тим часом як в Україні ти просто сидиш на цих уроках і думаєш хоть би сьогодні багато не задали", – розповідає Маргарита.
У 7 класі Марго вивчає польську, математику, англійську, зараз додалася друга мова на вибір, біологію, географію, історію, хімію, фізику. Загалом – 12 обов"язкових предметів. Але є ще предмети на вибір учня.
Загалом, підсумовує Маргарита, вчитися в польській школі їй легше і простіше, ніж в українській.
Із об’єднанням предметів в Україні є певні нюанси. Для вчителів історії чи мови та літератури – така інтеграція предметів мине безболісно.
Перегляд самих програм – теж давно назріла проблема в школах України. А от коли ж і як скоротять предмети в школах, поки обговорюють. А що точно відомо: 12-тий клас запроваджувати з наступного навчального року не будуть. Це заплановано на 2027-й – відповідно до реформи.
Напередодні міністр освіти та науки України Оксен Лісовий заявив, що у школах можуть скоротити кількість предметів, які вивчають учні. однак потрібно залишити всі ключові природні та гуманітарні навчальні дисципліни, які є нині.