Уроки карантину зі США: Філадельфія і Сент-Луїс у розпал «іспанки» в 1918-му
Історія зберігає уроки того, як країни боролися з епідеміями, а світ – із пандемією. «Іспанський грип», який століття тому поширився по всьому світі, забрав життя мільйонів людей. У найгіршій перспективі коронавірус буде порівнянний із «іспанкою». У розпал пандемії «іспанського грипу» в 1918 році у Філадельфії, найбільшому місті штату Пенсильванія у США, не скасували помпезний парад. Інше місто у США, Сент-Луїс, навпаки, скасувало всі публічні заходи і відразу ж запровадило суворі карантинні заходи. В результаті в Філадельфії було набагато більше смертей від «іспанки», ніж у Сент-Луїсі. Чисельність населення Філадельфії становила тоді 1,7 мільйона осіб, а в Сент-Луїсі жили трохи більше ніж 680 тисяч, він був четвертим за чисельністю населення містом у США. І, якщо порівнювати за чисельністю населення з Філадельфією, то в Сент-Луїсі повинні були б померти трохи менше ніж 4800 людей. А померли 700. А в Філадельфії не пережили цю хворобу 12 тисяч людей. Як пандемію «іспанки» пережили в Філадельфії і Сент-Луїсі, містах, що за півтори тисячі кілометрів одне від одного, розповідаємо в фотогалереї.
Мобільний стенд Заводу морської авіації рухається по Броуд-стріт у центрі Філадельфії під час параду, присвяченого «Законові про позики свободи», за яким спостерігають юрби людей. Позики свободи – це облігації, які видав уряд США, щоб оплатити витрати на війська коаліції під час Першої світової війни. Парад пройшов 28 вересня 1918 року. За день до параду в Філадельфії 118 осіб були хворі на «іспанку». Через кілька днів у місті стався масовий спалах хворобиПротягом 1918 року у Філадельфії пройшло кілька таких парадів. Їхньою метою було зібрати якомога більше охочих купити державні облігації. Але те, що відбувалося в місті 28 вересня, за масштабами не могло зрівнятися ні з однією урочистістю. Влада міста вирішила не скасовувати заходи. На них зібралися близько 200 тисяч осіб. Через три дні в лікарнях Філадельфії не залишилося жодного вільного місця. А лікарень у той час було чимало – 31На плакаті написано, зокрема, що не можна плювати на землю, бо це поширює хворобу. Напис вивісили в жовтні 1918 року на вході в уже згаданий Завод морської авіації – серед працівників якого багато вже захворіли і 30 на той час померли. З усіх міст США Філадельфія потерпіла від «іспанки» найбільше.Авто швидкої допомоги перед Клубом дівчат у Філадельфії в розпал епідемії «іспанки». Будівлю клубу переобладнали під лікарню швидкої допомоги. Через тиждень після параду в місті заразилися щонайменше 45 тисяч людей. 12 тисяч із них померлиНа ліхтарному стовпі біля будівлі мерії в Філадельфії повісили табличку з написом «Плювок сіє смерть». Влада встановила 1918 року такі вивіски по всьому місту і роздавала листівки жителям із порадами, що робити в розпал епідемії, в надії зупинити поширення «іспанського грипу».У громадському транспорті Філадельфії також рекомендували не плювати на підлогу. Це фотографія 1918 року.Рапорт про кризу з особовим складом на військовій базі в Філадельфії 8 жовтня 1918 року. У рапорті до канцелярії Генерального квартирмейстера США у Вашингтоні повідомляється, що 11 офіцерів і 1489 співробітників «відсутні на роботі» і ситуація не покращується.Поліцейський супроводжує хворого на «іспанку» в лікарню у Філадельфії в жовтні 1918 року.1918 рік. Хворі на грип пацієнти у палаті лікарні Самаритян, якою управляли тренувальні сили студентів Університету Темпл у Філадельфії. «Іспанський грип» забрав життя 50 мільйонів людей у світі. 675 тисяч померли у США.Члени моторизованих бригад Червоного Хреста в Сент-Луїсі заступають на службу, 10 жовтня 1918 року. На відміну від Філадельфії, влада Сент-Луїсу в штаті Міссурі вирішила скасувати парад на честь «Закону про позики свободи» і рекомендувала городянам не збиратися у великі групи. Були також закриті школи.Завдяки суворим карантинним заходам у Сент-Луїсі було зафіксовано не більше ніж 700 смертей від «іспанки» (при населенні трохи більше ніж 680 тисяч осіб). Кількість смертей у Філадельфії становила 12 тисяч (при населенні в 1,7 мільйона осіб).Автомобільні бригади Червоного Хреста в Сент-Луїсі в 1918 році.Працівники Червоного Хреста в Сент-Луїсі в розпал епідемії «іспанки» в жовтні 1918 року
На італійському острові Сицилія сталося потужне виверження вулкана Етна — найвищого та найактивнішого в Європі.
В Італії сталося виверження вулкана Етна. 2 червня звідти вихлюпнувся вулканічний потік. У повітря піднялися великі стовпи попелу та диму. Пише ТСН. Про це повідомляють Контракти.UA.
Проце пише Daily Mail.
Консультативний центр з вулканічного попелу в Тулузі на короткий час оголосив червоний рівень авіаційної небезпеки, але тепер він став помаранчевим.
Вулкан Етна останніми кількома годинами виявляв деяку активність: вночі відчувалися вулканічні поштовхи, але потім вони переросли в безперервні «вибухи наростальної інтенсивності».
За кілька годин до цього, як повідомили в національному інституті геофізики і вулканології Італії (INGV), вчені зафіксували кілька вибухів, які ставали все «інтенсивнішими».
Повні масштаби виверження наразі незрозумілі, а руйнування, здається, мінімальні.
Підземні поштовхи вказують на те, що виверження сталося на південно-східному краю вулкана. Ймовірно, саме в тому місці розташоване жерло Етни шириною 200 метрів.
Туристів також попередили триматися подалі від лавових потоків вулкана.
Довідка
Вулкан Етна є одним з найактивніших вулканів у світі, тому виверження не є рідкістю, а її спалахи рідко завдають значних збитків або травм.
Вулкан має від 200 до 400 вулканічних кратерів, приблизно раз на три місяці один із них вивергається. За різними даними, висота Етни коливається від 3 326 до 3 350 метрів — вона змінюється з кожним виверженням.
Останнє помітне виверження Етни сталося в лютому цього року. І в результаті через хмари попелу аеропорт Катанії на острові перенаправив десятки рейсів в інші аеропорти.
Найруйнівніше виверження Етни накрило 14 сіл і міст потоками лави і землетрусами, викликаними вулканом. Згідно із записами 1669 року, внаслідок виверження, що тривало кілька тижнів, загинуло близько 20 000 осіб, а тисячі людей залишилися без даху над головою. 03.06.2025 — 4 — 635
Обставини займання автобуса у Києві встановлюються.
У Києві 2 червня спалахнув маршрутний автобус. Подія сталася на Броварському проспекті. Пише ТСН. Про це повідомляють Контракти.UA.
Про це повідомляють місцеві телеграм-канали.
Наразі невідомо, чи є постраждалі внаслідок інциденту.
Як повідомив речник ДСНС Києва Павло Петров, станом на 10.23 пожежу ліквідували.
“На проїзній частині з боку парку Кіото горіло маршрутне таксі. Уже пожежу ліквідували. Тобто немає інформації про постраждалих», — розповів Петров ТСН.ua.
Нагадаємо, зранку 2 червня на Оболоні у Києві спалахнула пожежа. Мережею ширяться кадри, на яких буцімто палає ТРЦ DREAM.
ДСНС Києва підтверджує факт пожежі. Проте відзначається, що зайнялися сміттєві контейнери біля частини ТРЦ, яка має назву DREAM Yellow. Рятувальники вже на місці, вони ліквідовують вогонь.
На місці вогнеборці встановили, що відбулося загорання сміття у пластикових контейнерах, розташованих в технологічній кишені будівлі ТРЦ.
Пожежу локалізовано о 08:33 на площі 1,5 кв. м та ліквідовано о 08:46.
«Внаслідок події ніхто не постраждав», — акцентували у ДСНС. 02.06.2025 — 3 — 681
29 травня, як і завжди, в головному приміщенні Національного культурно-мистецького та музейного комплексу «Мистецький Арсенал» (Київ), відбулося відкриття XIII Міжнародного фестивалю «Книжковий Арсенал». Він такий саме великий, як минулорічний та позаминулорічний: весь перший поверх заповнений, а зовні облаштована ділянка літературного саду та розгорнуто намет над вуличною сценою.
Більшу частину території займає книжковий ярмарок, у якому беруть участь більше ста видавництв та книгарень та де розташовано стенди військових і громадських організацій. Півтора десятки виставок представляють художні роботи та ілюстрації. Обов’язковими є літературні та музичні виступи, лекції, прес-конференції, дискусії, круглі столи, майстер-класи та воркшопи.
Деякі з подій транслюються онлайн та потім доступні у запису, плейліст нижче. А сама виставка-ярмарок працюватиме до 1 червня включно.
31.05.2025 — 45 — 3760
Росія заборонила меми, де Путін схожий на Гітлера: жарти прирівняли до тероризму
У Росії суд визнав небезпечними сатиричні зображення, на яких російського диктатора Володимира Путіна порівнюють з Адольфом Гітлером. Прокуратура вважає, що такі меми можуть "спонукати до терористичної діяльності".
Про це пише РБК-Україна з посиланням на російське видання "Вёрстка". Про це повідомляють Контракти.UA.
Кіровський районний суд Омська визнав забороненими в Росії дванадцять сторінок на сайтах, де розміщені зображення, що порівнюють Путіна з Гітлером, і ряд інших мемів.
У деяких випадках під заборону потрапили фотографії, на яких диктатору РФ дофотошопили вуса і зачіску як у Гітлера. Зокрема, через це також виявилися забороненими і зображення з фільму "Гітлер капут!" з Павлом Дерев'янком, які були опубліковані на тих же сторінках.
В інших випадках суд заборонив фотографії, що містять написи "Путлер капут".
Причому більшість з них були зроблені на протестних акціях, а написи були нанесені на плакати протестувальників. Наприклад, суд заборонив фотографію блогера Іллі Варламова, на якій зображена жінка з плакатом "Путлер, випий отруту, поки не пригостили свинцем".
Крім цього, суд заборонив сторінку на сайті "Стихи.ру", де розміщено зображення з Путіним, який приставляє до голови револьвер, і написом "Як врятувати Росію від ганьби".
А також сторінку в ЖЖ, на якій опубліковано зображення, стилізоване під обкладинку журналу "Крокодил" з фотографією Путіна і написом "У суді розпочався розгляд справи по суті. Істота заявила, що вона невинна".
Як відомо, заборонити картинки вимагали співробітники прокуратури Омська. На їхню думку, зображення "негативно позначаються на інтересах суспільства і держави, спонукають невизначене коло осіб до вчинення терористичної діяльності, злочинів і сприяють їх вчиненню".
Що ще заборонено в Росії
Минулого року Кремль посилив заборони для опозиції та критиків війни проти України. Детальніше про що саме йде мова, можна дізнатись в матеріалі РБК-Україна.
Крім того, влада Москви заборонила мітинг дружин російських солдатів, які вимагають повернення чоловіків з війни проти України.
А також, вже кілька років, як тверський районний суд Москви задовольнив позов російської прокуратури про визнання американської компанії Meta "екстремістською". Таким чином, на російській території заборонені соціальні мережі Facebook і Instagram. 30.05.2025 — 5 — 1004
Від легкових авто до тролейбусів: топ-5 машин з назвою "Київ".
В різні роки в Києві вироблялось чимало власного транспорту, тож не дивно, що цілий перелік моделей носив на собі бренд "Київ". Про деякі з них сьогодні не знають навіть професійні історики.
Про те, чому і які машини мали честь носити ім’я Києва, пише РБК-Україна.Про це повідомляють Контракти.UA.
КМЗ-1 "Київ" (1959 р.)
Компактну вантажівку з оригінальним дизайном створили інженери Київського мотозаводу як альтернативу своїм важким мотоциклам типу К-750 та К-650. Міні-машинка КМЗ-1 вирізнялася нетиповими конструктивними рішеннями і була суто концептуальною розробкою.
Вся конструкція базувалася на хребтовій рамі, а в центрі уваги був квадратний у плані кузов. До нього спереду пристикували двомісну кабіну – не дуже простору, але зручну і затишну. Виготовлена вона була з склопластику, передового композитного матеріалу.
Під кузовом розміщувався двоциліндровий опозитний двигун разом із трансмісією. Ведучими були задні 10-дюймові колеса, підвішені на пружинах. Такий "Київ" перевозив до 500 кг вантажу, розвиваючи 60 км/год, що цілком відповідало завданням, для яких планувалася ця модель.
КМЗ-4 "Київ" (1961 р.)
Мінівен КМЗ-4 був орієнтований на серійне виробництво. Автомобіль оснащувався опозитним двигуном об’ємом 0,75 л з системою примусового охолодження повітрям. І мотор, і коробка передач розташовувалися спереду, під капотом зі склопластику.
З цього ж матеріалу була зручна двомісна кабіна, а вантажний відсік мав алюмінієву конструкцію. Основні системи та 13-дюймові колеса запозичили у "Запорожця" ЗАЗ-965. Усі механізми й агрегати були змонтовані на традиційній лонжеронній рамі.
Автомобільчик мав вантажопідйомність 500 кг і розганявся до 80 км/год. Кілька випущених екземплярів пройшли первинні випробування, проте інвестицій для серійного виробництва не знайшлось.
Тролейбус "Київ-4" (1963–1969 рр.)
Один з найкрасивіших тролейбусів свого часу. Київський завод електротранспорту (КЗЕТ) під маркою "Київ" у 1960-70-ті роки випускав цілу лінійку однотипних машин, які працювали і в столиці, і в інших містах тодішньої великої країни.
"Київ-4" мав хоч і не дуже великий, але зручний для пасажирів салон, а у водія була окрема закрита кабіна. Пасажирські сидіння були "персональні" – окремі, а не диванного типу, в оздобленні салону широко застосовувався пластик.
Через широкі двері завширшки 1,4 метри могли одночасно заходити і виходити два пасажири, що скорочувало затримки на зупинках. Саме "Київ-4" став першим у світі тролейбусом, з якого утворювали так звані тролейбусні поїзди – зчіпку з двох машин, якою керував один водій. Подібна схема широко використовувалася у багатьох містах.
Автобус "Київ" (1958–1960 рр.)
Київський авторемонтний завод №1 (КАРЗ-1) розробив і випускав власну модель невеликого автобуса, на які в країні був великий дефіцит. В основі була вантажівка ГАЗ-51, тому автобус "Київ" мав рядний шестициліндровий двигун потужністю 70 к.с., чотириступеневу коробку передач, а також мости та підвіску від "газона".
Актуальним рішенням стало вагонне компонування – мотор розташували всередині салону праворуч від водія, і капот не виступав уперед. Салон міг умістити 22 пасажири.
Оригінальною на той час деталлю стали вікна на бокових схилах даху – вони покращували освітлення всередині та забезпечували пасажирам кращий огляд. Однак такі люки в даху й сьогодні є складним конструкторським елементом, тому не всі екземпляри автобуса "Київ" отримали це рішення.
Було зібрано щонайменше чотири автобуси "Київ", і всі вони мали відмінності між собою. Машини працювали в столиці, зокрема, в якості екскурсійних.
Мотоцикл КМЗ К1-Б "Киянин"
Першою моделлю Київського мотозаводу був "Киянин", або КМЗ К1-Б. Транспортний засіб було створено за зразком популярного німецького мотоцикла Wanderer 98, і він також здобув визнання.
Мотоцикл мав переднє колесо з м’якою підвіскою, потужну фару, спідометр та одометр. Двигун видавав 2,3 к.с. при об'ємі 98 куб. см, в коробці передач було всього дві ступені. Приводний ланцюг з’єднував двигун із заднім колесом, на якому була класична велосипедна втулка Torpedo (аналог Sachs), з муфтою вільного ходу та гальмом.
На той час не було дивним, що легкий мотоцикл мав велосипедні педалі – вони теж передавали рух до заднього колеса, але в першу чергу служили для запуску двигуна та гальмування.
Коротко
Всі транспортні засоби, які носили ім’я української столиці, на її підприємствах і вироблялись. Для тогочасного авто-мотопрому було характерним використовувати в назвах моделей певні географічні назви. Крім того, що назва Київ досить милозвучна сама собі, на додачу у свідомості суспільства вона була пов’язана з позитивним образом старовинного міста – південного, зеленого і гостинного. Відповідно, цей позитив переносився і на транспортні засоби, названі цим ім’ям.
При підготовці статті були використані матеріали музею "Колеса Історії".
28.05.2025 — 5 — 1457