Понад 11% громадян України стикалися зі спробами підкупу на виборах.
Як повідомляє Укрінформ, про це свідчать дані опитування, проведеного Фондом “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення Громадянської мережі ОПОРА.
Згідно з даними дослідження, більше 11% опитаних українців стикались зі спробами підкупу на виборах. Так, позитивну відповідь на запитання щодо імовірного отримання пропозицій проголосувати за певного кандидата/кандидатку в обмін на грошову винагороду надали 14,4% жителів заходу; 11,6% - центру; 10,7% - півдня; 6,3% - сходу України.
Зазначається, що про такі спроби часто заявляли виборці з неповною середньою освітою (14%).
Розмірковуючи у межах дослідження над сумою, яка може мотивувати продати голос, 54,2% опитаних зауважили, що будь-яка грошова винагорода буде неприйнятною. Водночас 12% назвали “мотиваційною сумою” - 500 грн; 6,3% - від 500 грн до 1000 грн; 3,4% - від 1000 грн до 2000 грн; 1,3% - від 2000 грн до 5000 грн; 3,6% - понад 5000 грн.
Найчастіше українці погоджуються отримати грошову винагороду в обмін на підтримку певного кандидата/кандидатки або політичної сили на виборах через бідність.
Так, 82,6% опитаних громадян України на запитання, чому виборці погоджуються отримати матеріальну винагороду від кандидата/партії в обмін на підтримку на виборах, відповіли, що причина в тому, що люди бідні, а це додаткова можливість підзаробити. Окрім цього, 64,9% зазначили, що людям все одно за кого голосувати, якщо їм пропонують гроші. 56,3% висловили думку, що люди беруть гроші, але голосують самостійно. Ще 36,9% уточнили, що громадяни не хочуть відмовляти у проханні друзям, знайомим, родичам, сусідам, керівництву, колегам. 16,8% заявили, що “всі так роблять”.
Водночас 64,5% респондентів відповіли, що не готові “продати” свій голос за жодних обставин. Серед тих, хто потенційно готовий це зробити, найпопулярнішою опцією є варіант проголосувати за того кандидата/політсилу, які й так подобаються, але ще й отримати за це гроші – 25,2%. 18% відповіли, що все залежить від конкретних обставин; 13,3% готові “продати” голос, коли будуть впевнені, що це не призведе до проблем чи негативних наслідків; 8,5% - якщо про це попросять люди, яким вони довіряють; 6,3% – якщо запропонують справедливий розмір винагороди.
В опитуванні також простежуються вікові закономірності. Так, загалом молодші виборці частіше виявляли готовність “продати” голос. Лише 50% виборців до 30 років сказали, що в жодному випадку не готові цього зробити. У свою чергу серед старших респондентів таких 60–70%.
Респонденти, які висловили готовність за певних умов “продати”свій голос, називали невеликі суми, які можуть мотивувати людей до цього. Йдеться, зокрема, про грошову винагороду до 1000 гривень. Рідше респонденти називали більші суми.
Статистична похибка вибірки (з імовірністю 0.95 і з врахуванням дизайн-ефекту 1,1) не перевищує: 2.4% для показників близьких до 50%, 2.1% — для показників близьких до 25%, 1.5% — для показників близьких до 10%.
Дослідження проведено впродовж 22 жовтня - 12 листопада 2021 року методом CATI (телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера) на основі випадкової вибірки номерів мобільних телефонів.
Опитування відбулося за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Воно проводилося у всіх областях України, окрім територій, які тимчасово не контролюються Кабінетом Міністрів України, – Автономна Республіка Крим, окремі райони Донецької та Луганської областей.