Державне космічне агентство України виношує амбітні плани – посилитися в космічних запусках, побудувати власний космодром і навіть скласти конкуренцію Ілону Маску.
В одному з цехів "Південмашу" в Дніпрі складають космічні ракети-носії – гордість українського ракетобудування. Процес цей безперервний і тривалий – щоб скласти одну ракету, треба щонайменше півтора року.
Україна готує для Канади ракети "Циклон" – за кілька років легка ракета "Циклон-4М" злетить з космодрому в Новій Шотландії.
"Циклон-4М" – це для нас тепер флагманський проєкт. Це саме той сегмент ринку виведення космічних апаратів, який нині динамічно починає розвиватися: низькі орбіти", – каже начальник конструкторського бюро із системного проєктування ракет і ракетних комплексів КБ "Південне" і головний конструктор Максим Дегтярьов.
Для цього українсько-канадського проєкту розробили повністю новий двигун.
"Він готовий для встановлення на верхньому ступені – хоч це "Циклон-4", хоч у "Циклон-4М" перспективний, хоч в якийсь ще. Він уніфікований", – пояснює директор заводу з виробництва і випробувань ракетних двигунів об'єднання "Південмаш" Олександр Баранов у новинах «Сьогодні» на каналі «Україна».
Конструктори КБ "Південне" кажуть, що запускати українську ракету буде вигідніше, ніж SpaceX американського мільярдера та інноватора Ілона Маска.
"У деяких моментах буде перетин, буде незначна конкуренція", – каже Дегтярьов.
Сам Маск поважає українську ракету.
"Крім тієї ракети, яку зробив я, найкраща ракета – це "Зеніт", – якось сказав він.
"Зеніт" – ще одна українська візитівка. Її складали разом з Росією, але після 2014 року Україна припинила будь-яку співпрацю з країною-агресором. За цей час ракетобудівники знайшли заміну російським деталям і тепер тільки чекають на замовлення.
"Така ракета не може померти, тому я вважаю "Зеніт" – як птах фенікс, він відродиться", – упевнений Баранов.
Також в Україні виготовляють двигун четвертого ступеня для ракети Vega Європейського космічного агентства, яка виводить супутники на орбіту.
"Аналогів немає в світі! Близько мільйона євро ось цей двигун коштує", – додає Баранов.
З 2008 року Україна замінила росіян у проєкті Antares, який доставляє вантажі на Міжнародну космічну станцію. На "Південмаші" виготовляють перший ступінь для космічної вантажівки.
Перед відправленням всі деталі проходять рентген і випробування вогнем. Але, крім заходів безпеки, на заводі дотримуються і неписаних правил.
"Голитися не можна перед проведенням вогневих випробувань двигунів. Там, де проводяться вогневі випробування, у момент пуску жінок немає і бути не може", – перелічує забобони ракетобудівників Баранов.
У планах Державного космічного агентства – побудувати в Україні й власний космодром. Яким він буде і де буде розміщений, можливо, стане відомо через кілька місяців, коли затвердять нову п'ятирічну космічну програму. Без неї Україна живе вже три роки.