Контракти.ua

17.01.2022 — Чернівецька обл., Україна — Суспільне — 13704
праздники, фестивали, традиции, Буковина, Маланка, Красноїльськ
«І за союзу, і в пандемію». Репортаж з наймасштабнішої на Буковині Маланки

У прикордонному селищі Красноїльськ відгуляли наймасштабнішу на Буковині Маланку. Десятки переодягнених людей усю ніч ходили від хати до хати й вітали господарів з настанням Старого Нового року. Маланка — це традиція, яка триває десятиліттями. Її організовують щороку, незалежно від обставин. Про традиційну костюмовану ходу, подивитись на яку щороку приїжджають сотні туристів. На Маланку в кожному з кутів селища чути одну пісню — "Урсу". У ній розповідається про ведмедя, якого в лісі спіймав "циган". Він спустив тварину з гори, навчив танцювати й співати, тепер веде його за мотузку й розважає людей, вітаючи їх з настанням Старого Нового року. Маланкування починається ввечері 13 січня й триває до кінця наступного дня. Готуються невеликими компаніями вдома в когось з учасників, потім сходяться до головного маланкаря. У Красноїльську п'ять кутів — частин села. У кожному різні костюми. Головні — ведмеді. У Верхній та Нижній Путні вони схожі на копиці сіна, можуть важити понад 70 кілограмів. У костюмах хлопці ходять усю ніч. У кутах Тражани, Сус та Дял — ведмеді з крилами. Їхня ширина може сягати понад три метри. Крила різнокольорові, їх оздоблюють квітами й новорічними прикрасами. У головній пісні йдеться, що спійманого ведмедя вели з прив’язаними до передніх лап смереками. Відтак "крила" насправді є ведмежими плечима. На Маланці співають декілька пісень, утім "Урсу" — головна. Маланкують лише румунською — у селищі майже всі жителі — етнічні румуни. Участь в переберії беруть здебільшого молоді хлопці. Ведмедем може бути лише неодружений. Більшість не може відповісти, звідки пішли герої Маланки та що означає це свято. Однак кажуть, що це їхня традиція, яка триває багато поколінь і "у них у крові". Окрім "цигана" і ведмедя, участь в Маланці беруть дід, баба, царі та цариці, "жиди". Їхня роль — розважати господарів будинків. Іноді вони можуть нібито бити глядачів — у такий спосіб вибивають усе зле. Керує Маланкою комендант. Він збирає гроші та організовує свято на куті. "Жиди" мають на голові великі циліндри. Їхні костюми з бляшанками дзеленчать, ніби монети — так герої вважаються багатими. За словами голови Красноїльської громади Степана Драгуна, герої Маланки існують десятиліттями й змінити їх неможливо. Одягаючись у "жидів" й "циганів" не мають на меті когось образити, а зображають населення, яке було в громаді колись. Маланкарі обходять усі хати. Якщо ворота відчинені, то там на них чекають. Люди ображаються, коли до них не приходить Маланка, тому мусять обійти всіх, розповідають маланкарі. Святкування триває усю ніч, а наступного дня, 14 січня, у центр Красноїльська сходяться колективи з п'яти кутів. Вони танцюють і співають разом. Участь в переберії беруть і діти. Торік через карантин в області були заборонені всі масові заходи, втім у громаді все одно маланкували. Голова громади каже, що люди підтримують проведення переберії й чекають на неї увесь рік. "Ми проводимо Маланку і в карантин. Все одно є маска, тільки не вказано, яка. Багато людей з-за кордону, із заробітків приїжджають, щоб побачити ходу, а потім назад повертаються", — розповідає Драгун. Переберія адаптується до сучасних реалій: окрім традиційних героїв, є нові — у костюмах медиків швидкої й з "вакцинами" від коронавірусу. Хлопці "обігрують" сучасні теми, тому поруч з традиційним костюмом діда можна побачити маску політика чи героя мультфільму. В одному з кутів нібито лікар "вакцинував" усіх гостей. Також на людей розпилювали суміш, схожу на антисептик й перевіряли ковід-паспорти в Дії. Щороку участь у переберії бере понад пів тисячі людей, розповідає Драгун. Його перша Маланка була майже 40 років тому. Він каже, що не пам'ятає року, коли свято не проводили. Водночас за радянської влади переберію висміювали та забороняли ходити хатами, втім це все одно робили — меншими групами. "Якщо виходили маланкувати, то учасників саджали на 15 діб. Але все одно люди виходили. Так зберегли цю традицію", — говорить він. Місцевий житель Степан Мітрік розповів, що раніше комуністи спалювали костюми маланкарів і заважали проводити ходу. Але Маланка була завжди. Місцеві говорять: на Маланку можна все. Переберія супроводжується масовими застіллями, жартами й заграваннями з господарями й туристами. Перед переберією коменданти готують літри самогонки, якої має вистачити на всіх переодягнених. Людям можуть запропонувати "випити 100 грамів" або беруть їх до танцю. Ведмеді повзають на дорозі, борсаються, б'ються між собою. "Цигани" носять великі булави, які щосили вдаряють об землю. Місцеві самі роблять імпровізовані блок-пости й не пропускають на Маланку автівки, якщо водій не заплатить гроші. Здебільшого, це 10-20 гривень, однак постів — до десяти. З "прикордонниками" й "працівниками СБУ" можна торгуватися, заговорювати й не платити. Так само треба буде заплатити, щоб виїхали з селища додому. Такі імпровізовані пости облаштовують раз на рік. Загалом за час святкування переберія може зібрати понад 100 тисяч гривень. Маланкар Микола Бута говорить, що менше тисячі гривень господарі не виносять. Люди, які працюють за кордоном, віддячують за співи у євро. За зібрані гроші пізніше святкують усім селом в ресторані.

Персонаж Маланки «циган» одягається перед ходою

У селі є майстри, які виготовляють маски для героїв

До Маланки починають готуватися після свята Андрія, 13 грудня

Подивитися на Маланку приїжджають сотні туристів

Маланкарі співають традиційну пісню «Урсу»

Персонажі Маланки діда та баби йдуть селом

Місцеві самі роблять імпровізовані блок-пости й не пропускають на Маланку автівки, якщо водій не заплатить гроші

Дитина у ролі персонажа «цигана»

Переодягнені у працівників СБУ зупинили водія й пропонують випити

Маланкарі у костюмах ведмедів з крилами

Костюми маланкарі роблять самі. Для «ведмедів» наперед заготовляють сіно. Потім скручують декількаметрові стрічки з нього й з'єднують їх. Одягнути костюм ведмедя з крилами можна лише лежачи, допомагають це зробити два дужі хлопці

Дитина, одягнена в костюм ведмедя

Маланкування царів та цариць

Швидка, де чоловіки в масках нібито лікують від коронавірусу

Маланка з костюмами-копицями вночі

Другий день Маланки, коли всі колективи сходяться до центру села

Переодягненим виносять домашню їжу та алкоголь

Маланкар у костюмі ведмедя-копиці

Фоторепортажі
Wine&Spirits Show

Wine&Spirits Show

  В рамках виставки проходила конференція «Українська HORECA. Досвід ефективної роботи незважаючи на виклики війни», традиційний дегустаційний конкурс Wine&Spirits Award, а також різноманітні майстер-класи. У конкурсі взяли участь 69 виробників вина, міцного алкоголю та напоїв, що містять алкоголь, загалом було представлено 233 зразки. Оцінювання відбувалося у відповідності до методик Міжнародної організації винограду та вина (OIV). Конкурсанти отримали 7 платинових, 94 золотих, 69 срібних та 36 бронзових медалей.    
02.05.2024 — 42 — 567

Снайпери на Донеччині

Снайпери на Донеччині

Ян Доброносов, фотограф: "Снайпери на Донеччині. Вони мають витримку. В їх праці маленька похибка на маленькій відстані це велика похибка на великій відстані. Кожен елемент який важить декілька грам може мати вплив на точність пострілу! Ці хлопці постійно ходять на позиції, а тут вони налаштовують свої гвинтівки та навички".
30.04.2024 — 15 — 1436

Штурмові дії в окопі: навчання розвідників 93-ї

Штурмові дії в окопі: навчання розвідників 93-ї

На світлинах зображені воїни 93-ї бригади Холодний Яр, що навчаються штурмовим діям в окопі. Це тренування розвідників, яким незабаром доведеться зіштовхнутися з російськими окупантами у ближніх боях. Досвідчені командири та інструктори навчають, як зберегти життя та ліквідувати окупанта, коли він дуже близько.
25.04.2024 — 13 — 2707

Американська M777 на Донецькому напрямку: як ЗСУ на передовій тримають оборону

Американська M777 на Донецькому напрямку: як ЗСУ на передовій тримають оборону

Напередодні голосування в Палаті представників Конгресу США законопроєкту про надання допомоги Україні, що відбулося 20 квітня, кореспонденти Радіо Свобода побували в артилеристів 148-ї окремої артилерійської бригади Десантно-штурмові війська ЗСУ, які, серед інших видів озброєння, активно застосовують надану США гармату M777. Власне, на передовій стверджують, що якби мали побільше таких гармат та боєкомплекту, то війна на їхньому напрямку давно б завершилася.
22.04.2024 — 15 — 3323

Три «Іскандери»: ракетний удар по Чернігову

Три «Іскандери»: ракетний удар по Чернігову

Російські військові обстріляли Чернігів близько 9:00. Голова Чернігівської ОВА Вʼячеслав Чаус розповів, що «ворог завдав три ракетних удари майже по центру міста». За його даними, для атаки сили РФ застосували крилаті ракети «Іскандер». У поліції повідомили, що внаслідок удару пошкоджені об’єкти соціальної інфраструктури, будівля навчального закладу, лікарні, 16 житлових багатоповерхівок в одному з мікрорайонів міста. Кількість загиблих внаслідок ракетного удару РФ по Чернігову зросла до 14 людей, повідомляє у телеграмі Національна поліція України. Станом на 13:30 також відомо про травмовано 61 людину, серед них є троє дітей. У поліції додають, що триває пошуково-рятувальна операція на місці удару, є інформація про шістьох зниклих безвісти.
17.04.2024 — 35 — 6495



Fatal error: Uncaught exception 'ErrorException' with message 'fopen(/var/docker/www/kontrakt/cache/tags): failed to open stream: Permission denied' in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php:36 Stack trace: #0 [internal function]: RLSException::error_handler(2, 'fopen(/var/dock...', '/var/docker/www...', 36, Array) #1 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(36): fopen('/var/docker/www...', 'a') #2 /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php(47): RLSCache_File->writeTags() #3 [internal function]: RLSCache_File->__destruct() #4 {main} thrown in /var/docker/www/kontrakt/classes/RLSCache/File.php on line 36