Контракти.ua

2228  —  08.02.16
Кадри вирішують все чи не все?
Кадри вирішують все чи не все?

Перманентне скандальне “звітування” та очікувані й малопередбачувані ротації у КМУ викликали інтерес і резонанс в активної частини суспільства. Причину цього ми розуміємо: відсутність “кіборгів державотворення” і корупція. Популізм у поєднанні з непрофесійними діями управлінців дали нам такі недолугі продукти, результати і наслідки державної політики. І все це було так затято і з ентузіазмом та патріотичними гаслами зроблено. Прикладом може бути ситуація з профтехосвітою.

Іде пошук винних, обговорення вчинку міністра економічного розвитку і торгівлі Айвараса Абромавічуса, перекладання відповідальності на Національне антикорупційне бюро України, гра у підтримку-непідтримку, відкликанців заяв урядовців... Пропозиції нових кандидатур: Михаїла Саакашвілі, Володимира Гройсмана, Наталі Яресько на посаду прем’єр-міністра наштовхуються на нарцисизм, згубну амбіційність, позицію “а баба Яга проти”…. Намагання публічно-непрозоро поділити міністерські квоти, обговорення (Блок Петра Порошенка) пакету кандидатур на посади: Олексій Гончаренко – міністра охорони здоров’я, Гліб Загорій – керівника Мінекології, Тарас Кутовий – міністерство аграрної політки, заступник голови адміністрації президента Віталій Ковальчук – першого віце-прем’єра, Ольга Бєлькова – віце-прем’єр з євроінтеграції, Павло Рябікін – міністерство інфраструктури, Євген Нищук – міністерство культури, Олександр Співаковський – міністерство освіти і науки. Це нові прізвища. Чи принесуть вони професійні стратегічні зміни – запитання з багатьма невідомими.

Якою оперативною була реакція ключових зовнішніх “гравців”: послів G-7, МВФ і Держдепу, що свідчить про втрату терпіння й зневіру переконливим англомовним словам.

З іншого боку висловлення недовіри уряду обласними і міськими радами… Підтверджена поважними соціологічними службами суцільна недовіра до уряду конкретно і влади загалом… Саме ту недовіру, що відчуває кожен громадянин…але наркістично не відчувають всезнайні амбіційоносії. На сьогодні у суспільстві також відсутній консенсус щодо альтернативи на посаду як очільника уряду так і урядовців – йде дискусія. На відставку є згода, а от альтернатива – відсутній суспільний консенсус. Нам загалом не вистачає стратегічної ментальності. Нам вона конче необхідна, щоб доповнити наше стратегічне знання і, нарешті, зробити стратегічний крок у майбутнє, замість сором’язливого тупцювання. Потрібні розумні, професійні, сміливі, віддані країні люди – кадри, незалежні від бізнесі, світових корпорацій, олігархічних інтересів… Чи насправді Ми хочемо таких незалежних профі? Уряд технократів. Адже залежність і слухняність такі приємно-милі нам… Говорити по реформи і робити їх, як кажуть – дві великі різниці. Коли ти їх робиш, то майже не вистачає часу про це говорити, але суспільство загалом і кожен громадянин це на власні очі бачить і відчуває. Ось така вона – демократія відчуття або чутливе врядування. Відчувати зміни без пояснень, що вони є,але ми їх не бачимо…

Шантаж і політична облуда – ці слова активно увійшли у суспільний простір. І це в доповнення до цинізму та зради. Який ще запас суспільної витримки у нас є? Ми згодні на зміни, але когось і чогось. Ми не хочемо мінятися самі і змінювати “Своє”. Наприклад, списування в школі це ж де-факто “корупційне діяння” з отримання неправомірної вигоди. Але на це ми не звертаємо уваги – багато інших проблемних питань. А може з цього починати чи з пологового будинку… щоб потім не жалітися на непрофесійність і корумпованість.

Наші надії на громадянське суспільство обнадійливо-суперечливі. Річ у тім, що це Наше громадянське суспільство – Наші громадяни. Зараз ситуація схожа на довготривалий футбольний матч: на полі команда влади і команда громадських організацій. Йде “гра” – процес укладання Нового суспільного договору. Цей післямайданівський, стимульований війною Новий суспільний договір в умовах суцільної недовіри.

Які ключові складники цього Нового договору: обопільна відповідальність Влади і Громадянського суспільства. Ця обопільна відповідальність ґрунтується на Відповідальній свободі і Відповідальному партнерству. Відповідальна свобода: свобода кожного громадянина, незалежно від статусів, статків, цензів і посад має межі. Відповідальне партнерство: вироблення суспільних правил які є однаковими для всіх без виключень. Наприклад, “етика договорняка”.

Новий суспільний договір відрізняється від старого, радянського. Основою старого суспільного договору є: ми (громадянське суспільство) обираємо і делегуємо Владі повноваження на всевладне управління, а влада громадянам – пільги і виплати “радянського зразка”.

Яким буде новий суспільний договір – обопільна відповідальність Влади і Громадянського суспільства. Це складний і болісний процес. Саме процес, а не однофазова дія. Окремі риси його вимальовуються, наприклад, у нагальній потребі висококваліфікованих кадрів.

Все це відбувається під зовнішнім впливом: гібридно-вбивча війна на Сході країни, АРК, ЄС, Америка, Сирія… “Кавоварка” внутрішніх чинників: нова поліція проти випущених за “Законом Савченко” і амністованих, перманентна політична криза…

Загалом йдуть зміни у суспільстві. І вони саме такі – вони наші, рідні. Нам замало просто змін – ми тектонічно змінюємося: всі і разом (з різним алгоритмом і “по своєму”) Така у нас демократія… Такі ми люди…

Чому перемагає хитрість від недалекого розуму? Можливо через відсутність стратегічного управління в органах влади. Так, багато управлінців чули про нього, знають що це, але не вміють. Наприклад, повноцінні стратегічні плани відсутні майже у всіх Центральних органів виконавчої влади. Елементи, так – є. Реально-дієвих немає.

Стратегічне управління це: аудит, моніторинг. Чи є урядовці, здатні стратегічно управляти – так. Наприклад, євроінтеграцію міг би реалізовувати Валерій П’ятницький – досвідчений у входженні України в СОТ.

Ручне управління як болото непрофесійності, постійні наради, протокольні доручення, корупція під ширмою “піаркваків”.

Запрошення іноземців на посади – складне запитання: чи потрібно це? І однозначної відповіді немає. Чи завжди ліпші управлінці до нас приїжджають? Чи достатній їх фаховий рівень? Досвід роботи? Чи наші “домашні” фахівці можуть це ж саме ліпше зробити?

Про фахову підготовку професіоналів – службовців сказано і написано занадто багато щоб можна було щось абсолютно нове повідомити. У кадровому питанні слід мати поменше піару й “голослівності”. Має бути професійна підготовка, перепідготовка й підвищення кваліфікації упродовж професійної кар’єри стратегічно мислячих, конкурентоспроможних лідерів і висококваліфікованих відповідальних управлінців для розбудови належного врядування й гармонійного суспільного розвитку України. Це кропітка повсякденна робота з підготовки відповідальних, лідерів-патріотів, політично нейтральних фахівців здатних професійно й компетентно надавати управлінські послуги. Чи здатні ми це робити – відповідь “Так”.

Перефразовуючи С.Вакарчука – нам потрібні "кіборги державотворення" – "управлінські кіборги" до "кіборгів у політиці" для розбудови належного врядування й гармонійного суспільного розвитку України.

Автор: Валерій Тертичка, Інститут аналізу політики та стратегій 

Статьи по теме
Електронний кабінет призовника. Коли запрацює і чи обов'язкова реєстрація
Електронний кабінет призовника. Коли запрацює і чи обов'язкова реєстрація

В Україні влітку планують запустити електронний кабінет військовозобов'язаного. Втім, реєструватись у ньому буде правом, а не обов’язком.
вчера, 17:36 — 168

США закликали ЄС зменшити податок на прибутки від заморожених активів Росії
США закликали ЄС зменшити податок на прибутки від заморожених активів Росії

США закликали Євросоюз зменшити податок на прибутки від заморожених російських активів в європейських банках. Це має дозволити виручити більше грошей для допомоги Україні.
вчера, 11:53 — 146

Торік військові витрати у світі сягнули $2443 млрд – SIPRI
Торік військові витрати у світі сягнули $2443 млрд – SIPRI

Загальні світові військові витрати у 2023 році сягнули 2443 млрд доларів США, що на 6,8% більше порівняно з 2022 роком.
вчера, 11:37 — 159