Раз на два роки компанія Bosch на спеціальному прес-брифінгу демонструє свої новітні технології для звичайних і не зовсім звичайних машин завтрашнього дня. Цього року на закритому полігоні в Боксбергу було представлено технології, що роблять життя водія комфортнішим і безпечнішим, а також... автомобіль, що їде без допомоги водія
Яким ви уявляєте собі автомобіль майбутнього? І чи можете ви взагалі його уявити? А ось розробники компанії Bosch точно можуть. І не лише уявляють, а й втілюють свої ідеї в життя. Щодня 177 тис. працівників компанії не просто активно працюють над удосконаленням автомобільних технологій сучасності, а й безупинно прагнуть заглянути в майбутнє автомобілебудування.
Групу компаній Bosсh із незапам’ятних часів заслужено вважають провідним світовим постачальником технологій і послуг. І сьогодні, як і всі 105 років її історії, основною метою компанії є використання новітніх технологій для створення продукції, що поліпшує якість життя.
Отже, що ж репрезентував Bosch цього року?
З одного боку, визнаю, я була дещо розчарована відсутністю на його закритому полігоні літаючих машин, опції телепортації та автомобілів, що змінюють свій колір і форму. Я не втомлююся чекати, здивуйте мене, нарешті, хтось. З іншого боку, — я знову стаю серйозною, — адже індустрії не потрібні щоденні революції, набагато важливіший постійний еволюційний розвиток. Це як сходи, ступаючи якими, у певний момент опиняєшся на наступному поверсі. Bosch — майстер таких рішень-щаблів. Доказом цьому слугує велика кількість на полігоні в Боксбергу класних і дуже класних автомобілів з улюбленими значками на капоті, у яких використано такі рішення від Bosch.
eClutch. Список інновацій цього року від Bosch відкриває експериментальне електронне зчеплення eClutch. По суті, це просто сервопривод, що витискає муфту, але його електронний мозок допомагає водієві роз’єднувати та з’єднувати двигун із трансмісією найоптимальнішим чином. Педаль зчеплення, на відміну від деяких інших рішень, збережена, і водій натискає її в тих самих випадках, що й зі звичайною механічною КП. Та електроніка надає додаткові зручності. По-перше, незалежно від майстерності й акуратності водія, вона намагається забезпечити оптимальну в даних умовах швидкість змикання дисків. А по-друге, при русі в міських умовах eClutch успішно заміняє автоматичну коробку передач, рятуючи водія від найнеприємнішої риси «механіки» — необхідності при кожному старті з місця узгоджено працювати двома педалями. Коли автомобіль із eClutch зупиняється за увімкненої першої передачі, система «Старт/Стоп» глушить двигун, а при відпусканні педалі гальма автомобіль просто починає рух. У підсумку така система допомагає знизити витрату пального на 5% і значно спрощує життя водія. Керувати авто з електронним зчепленням на тест-драйві виявилося справді зручно. Очевидно, поява перших серійних автомобілів, обладнаних eClutch, не за горами, оскільки конструктивно система не складна й не потребує доробки стандартного силового агрегату з «механікою», при тому, що її вартість істотно менша, ніж у традиційного гідравлічного автомата, варіатора або роботизованої «механіки».
iBooster. Це інноваційний підсилювач гальмівної системи, адаптований для роботи з електричним двигуном і системами допомоги водієві майбутнього. Електромеханічний принцип дії системи не потребує вакуумного підсилення від двигуна автомобіля, усуваючи, таким чином, всі перешкоди при русі за інерцією та при електронному керуванні автомобілем. Понад те, технологія дозволяє підвищити рівень рекуперації енергії, розширюючи електричний ресурс авто. В iBooster блискавична швидкість створення гальмового тиску, що позначається на скороченні гальмівного шляху — автомобіль буквально «вкопується» у відповідь на різке натискання педалі.
Система підвищення рекуперації гальмової енергії та гідравлічна гібридна система. Енергія гальмування накопичується в акумуляторі високого тиску для її подальшого перетворення гідромотором у рушійний імпульс, що дозволяє істотно знизити витрату пального гібридного автомобіля. Спільне використання цих систем дозволяє заощаджувати в місті до 50% пального!
Блок керування GM CUE (Cadillac User Experience). Ця інформаційна система, нещодавно розроблена у співпраці із General Motors, узгоджує власну інформацію з даними, отримуваними з численних гаджетів і мобільних пристроїв через Bluetooth, USB тощо. Основна фішка — у просунутій підтримці голосових команд і використанні лише кількох кнопок зі збільшеними піктограмами. Інженери майже переконали мене, що спілкування з GM CUE майже таке саме органічне, як підтримка розмови з кимось із пасажирів. Система вже встановлюється на автомобілях Сadillaс, на черзі — Opel, Chevrolet та Buick.
Для мотолюбителів країн, що розвиваються, Bosch розробив нову бюджетну ABS, що контролює процес гальмування переднього колеса, а для байків професійного рівня — систему стабілізації MSC. Будучи, по суті, комбінацією ABS, трекшн-контролю та кількох датчиків під загальним керуванням, MSC, як запевняють розробники, зовсім не позбавляє задоволення від керування мотоциклом, та істотно підвищує стабільність двоколісної техніки. Зокрема обіцяно, що MSC «скасовує» причину, з якої мотогуру рекомендують за можливості взагалі уникати гальмування в повороті — зменшення кута нахилу, і як наслідок, сходження з траєкторії.
Системи безпеки й допомоги водієві — це взагалі альфа й омега для Bosch. На думку компанії, більшості ДТП, що трапляються через неуважність водія, можна запобігти, або хоча б мінімізувати. До числа таких систем належить і представлена на полігоні система аварійного гальмування, Emergency Braking System, що фіксує об’єкти на дорозі й у разі виникнення загрози зіткнення з ними здатна самостійно зупинити автомобіль. Понад те, за допомогою зовнішньої стереокамери система здатна розпізнавати ці об’єкти, визначаючи, що або хто може стати причиною аварії (людина, автомобіль, спорудження тощо). На прикладі BMW 5 series й Audi А3 ми на власні очі побачили, як поводиться у дії ця система. Це були демонстраційні автомобілі, але вже наступного року стереокамера зовнішньої фіксації надійде до серійного виробництва.
Bosch продовжує рухатися до створення автомобілів з автономною системою керування. Машини, що дозволить водієві вже зовсім забути про дорогу, наносячи макіяж або перевіряючи електронну пошту дорогою на роботу, до запуску в серію поки не передбачається, натомість уже зараз є розробки, за допомогою яких автомобіль може цілком узяти на себе функції керування, рухаючись трасою. І хоча така комбінація систем адаптивного круїз-контролю з функцією утримання смуги руху й автопілоту із заданою метою поїздки, розроблена німецькими інженерами, поки що занадто екзотична навіть для найбільш передових автомобільних брендів, та до планів Bosch входить включення «електронного водія» до джентльменського набору нового автомобіля вже до кінця поточного десятиліття.
Тенденції розвитку автомобілебудування до 2020 року
майбутнє двигунів внутрішнього згоряння та електродвигунів
Практичне правило: що більший транспортний засіб, то складнішою буде його електрична система.
Автомобілі малого класу: зниження викидів в атмосферу за рахунок підвищення ефективності бензинових і дизельних двигунів темпами, що випереджають цільові настанови щодо CO2 до 2020 року, буде досягнуто навіть без широкого впровадження електродвигунів.
Автомобілі середнього класу: тільки дизельні двигуни досягнуть мети щодо зниження викидів; бензинові двигуни будуть лише близькими до цього. Для подальшого зниження викидів CO2 автомобілям цього класу буде потрібно впровадження бюджетних гібридних рішень.
Повнорозмірні автомобілі: навіть із впровадженням оптимізованих двигунів внутрішнього згоряння цей клас не зможе досягти цільового рівня зниження викидів CO2. У зв’язку із цим до 2020 р. такі автомобілі потребуватимуть впровадження високопродуктивних гібридних систем.
Автомобілі всіх класів: автомобілі на природному газі виділяють на 25 відсотків менше CO2, ніж оснащені бензиновими двигунами, що призвело до щорічного 25-відсоткового зростання ринку газомоторних транспортних засобів за останнє десятиліття (Bosch пропонує найкомпактнішу у світі паливну форсунку для подачі природного газу, що доповнюється термодатчиком із найвищою швидкістю спрацьовування). У Німеччині газовий двигун окупається вже при річному пробігу понад 7 тис. кілометрів.
Очікувана продуктивність електродвигунів: крім безшумності та комфорту, що є невід’ємною частиною керування електромобілем, електро¬установка має забезпечувати динаміку та високий крутильний момент, навіть за низької швидкості руху. Такі характеристики є ключовими при ухваленні рішення про перехід на електродвигун. Компанія Opel провела опитування кінцевих споживачів, у ході якого учасникам пропонувалося здійснити пробну поїздку на електромобілі та висловити думку про свою готовність придбати транспорт такого типу. Як показали результати опитування, ступінь готовності до додаткових витрат зростає прямо пропорційно габаритам автомобіля.