Американські сенатори кажуть, що з виробництвом літаків F-35 є проблеми.
Претензії висунуті до компанії Lockheed Martin, яка передає літаки пізніше від запланованих термінів та без необхідних оновлень. Пише УНІАН. Про це повідомляють Контракти.UA.
Американські сенатори звернулися до кандидата на посаду начальника штабу ВПС США з вимогою розв'язувати проблему низької боєготовності винищувачів F-35A та зростання вартості їх обслуговування. Про це пише Defence One.
Як йдеться у публікації, голова комітету Сенату з питань збройних сил Роджер Вікер заявив, що F-35 залишається найсучаснішим винищувачем у світі, але надто багато з них простоюють на злітних смугах.
"Рівень готовності наших літаків досі нижчий за цілі, визначені Пентагоном. І про це знають не лише в США, а й у всьому світі. ВПС не зможуть демонструвати свою міць, якщо їхній найкращий літак не може піднятися в повітря", - зазначив голова комітету.
Звернення Вікера були адресовані генералу Кеннету Вілсбаху - колишньому командувачу Військово-повітряного командування та Тихоокеанських ВПС, якого висунули на посаду головнокомандувача ВПС замість Девіда Олвіна, що у серпні несподівано оголосив про відставку.
Під час слухань сенатори зосередили основну увагу на технічних проблемах, які гальмують ефективність ВПС, — насамперед на несправностях і дефіциті запчастин для F-35.
"За даними Рахункової палати США, виробник Lockheed Martin регулярно постачає літаки із затримками та без необхідних оновлень. З 2019 по 2023 рік рівень готовності винищувачів п’ятого покоління коливався між 51 і 71 відсотками, тоді як витрати на їх обслуговування різко зросли", - йдеться у статті.
Сенатор Джек Рід наголосив, що простоювання літаків підриває бойову підготовку та утримання пілотів: "Пілоти, які сидять цілими днями лише у тренажерах, втрачають мотивацію залишатися в строю".
За даними ЗМІ, генерал Вілсбах погодився з цією оцінкою та визнав, що для розв'язання проблеми необхідно збільшити фінансування технічного обслуговування.
"Ми маємо інвестувати в ці фонди, щоб запчастини були доступні, коли літаки злітають. Зараз екіпажам F-35 доводиться чекати на доставку деталей, і весь цей час літак простоює, не беручи участі у тренуваннях", — сказав він.
Йдеться, що проєкт оборонного бюджету на 2026 рік передбачає закупівлю 47 винищувачів F-35, зокрема 24 для ВПС. Водночас ухвалений улітку великий оборонний законопроєкт не передбачає додаткових коштів для програми F-35, а остаточне рішення про їхнє використання ухвалює Міністерство оборони.
Одна з ключових ініціатив попереднього керівництва ВПС США — генерала Олвіна та екссекретаря ВПС Френка Кендалла — передбачала глибоку реорганізацію з фокусом на протидії Китаю. Вілсбах поки не обіцяє продовження цього курсу, хоча визнає, що Китай становить серйозну загрозу національній безпеці.
У письмових відповідях законодавцям Вілсбах підкреслив, що ВПС приділятимуть однакову увагу і захисту території США, і проєкції сили у Тихоокеанському регіоні. За його словами, пише Defence One, ВПС повинні підтримувати високу бойову готовність для протидії найсерйознішим викликам, зокрема тим, що походять від Китаю в Західному Тихоокеанському регіоні.
Додамо, що згідно з офіційними зведеннями, у складі Повітряних сил США є близько 5 тисяч літаків різних типів, серед яких F-35A становлять приблизно 400–470 одиниць (8–10%).
Нагадаємо, за даними Defence Express, американські літаки F-16 виявилися дорожчими за F-35 - "представників" сімейства малопомітних багатофункціональних винищувачів "п'ятого покоління". Агентство військового співробітництва Міноборони США оприлюднило дозвіл на продаж Перу винищувачів F-16 Block 70. Вартість становить близько 285 млн доларів за літак. У межах однієї з угод з Грецією США дозволили продаж 40 F-35 на 8,6 млрд доларів - 215 млн за одиницю.