Фахівці та споживачі фіксують подорожчання ліків. Ця тенденція фіксується через три місяці після запровадження урядового регулювання цін на медпрепарати.
Про це йдеться в матеріалі РБК-Україна Платежі розбрату. Як здешевлення ліків обертається колапсом цілого ринку. Про це повідомляють Контракти.UA.
Так, як наголошують експерти, якщо промоніторити ціни на безрецептурні лікарські засоби на будь-якому аптечному прайс-агрегаторі, то картина буде наступною.
До прикладу, ціна на популярне знеболювальне "Німесил" сягала свого піку на початку року, знизилась лютому, ще знизилась незначно у березні і відновила зростання після квітня.
"З рецептурними препаратами ситуація не краща. Наприклад, "Гептрал", який коштує 1000 грн, пацієнти могли раніше купувати зі знижкою до 30%, зараз таких пропозицій дедалі менше", - констатують фахівці.
Фахівці фармгалузі пояснюють таке здорожчання призупиненням маркетингових платежів для аптек. Представники рітейлу наголошують, що маркетинг - це в першу чергу здешевлення ліків, а решта вторинне. Велика (часом до 90%) частина маркетингових платежів завжди йшла на зниження ціни для споживачів, бо тільки знижкою можна заохотити купити саме твій препарат.
Як пояснює СЕО аптечної мережі АНЦ Микола Щербина, аптечний маркетинг - частина конкуренції і природних законів ринку, а ручне регулювання ще жодного разу не приносило користі.
"Ми матимемо зростання цін на практично весь асортимент ліків для споживачів, адже маркетинг завжди був спрямований на покриття видатків і дозволяв демпінгувати в рамках конкуренції більш агресивно. Зростання ціни для аптек - це падіння продажів ліків і втрата лояльності клієнтів. Для всього ринку - зростання заборгованості між аптеками та дистриб’юторами і негативні очікування через непередбачуваність наслідків нового регулювання", - поясняє він.
Крім того, маркетингові платежі впливали і на збільшення ринку за рахунок дотування споживача: чим нижчі ціни, тим більші продажі, а чим більші продажі (обсяги) тим більші знижки, бо нижча собівартість продукції.
Саме цим фахівці пояснюють падіння продажів ліків у квітні, через місяць після рішення призупинити маркетингові платежі. За даними компанії "Бізнес Кредит", у натуральному вираженні продажі ліків за квітень впали на 2,15% порівняно з березнем. А провідні виробники за три місяці після введення заборони втратили по 2-3% частки ринку, як свідчать дані аналітичної компанії Proxima Research.
Зараз аптеки продають те, що накопичили в січні - лютому, до регулювання ринку, втім ціни поступово зростають: немає маркетингу, немає знижок. Та головне - немає запасів.
Споживачі, які роками бронювали ліки через прайс-агрегатори, знають, що знижки на ліки в середньому сягали 30%. Це робилося за рахунок маркетингових платежів. І повернення їх розміру поверне і дешевші ліки, адже ринок вирівняється.
Нагадаємо, з 1 березня в Україні діють масштабні зміни у регулюванні фармацевтичного ринку.
Вони впроваджуються відповідно до рішення РНБО від 12 лютого 2024 року "Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців", яке введено в дію указом президента.
Крім ухвалено закон про зміни до “Закону про лікарські засоби”. Заходи декларувались як ті, що забезпечать прозоре ціноутворення на лікарські засоби.