Контракти.ua

653  —  02.05
“Героїчні будні кожного дня”: відновлення зв’язку на Херсонщині
“Героїчні будні кожного дня”: відновлення зв’язку на Херсонщині

З самого початку деокупації і до сьогодні, попри постійні обстріли та небезпеку, команда Укртелеком продовжує працювати над відновленням зв’язку, щоб забезпечити херсонців і мешканців області безперебійними послугами інтернету та телефонії. 

Про те, як відбувалась ця героїчна робота розповідає Олександр Антошевський, директор Миколаївської та Херсонської філій АТ “Укртелеком”.

Олександре Миколайовичу, розкажіть, як все починалося?

Деокупація Херсонської області почалась з Високопілля, Олександрівки та Берислава. Ми з начальником технічної служби приїхали туди 11 жовтня 2022 року, рівно за місяць до деокупації Херсону.

Там були доволі серйозні бої та обстріли. Усі комунікації були практично на 100% знищені. Сильно постраждали наші будівлі та транспорт. Дуже багато машин – спецтехніка, трактори, авто (лізингові, зокрема) були викрадені росіянами. Лишились ті, які були заховані в співробітників та їхніх родичів у гаражах в приватному секторі. Люди ризикнули, проте ми зберегли небагато – всього дві лізингові машини і ще декілька іномарок.

Ми оцінили ситуацію в Олександрівці і Високопіллі. Побували в Нововоронцовці, яка не була деокупована, тому що знаходилась за 10 км від лінії фронту. Та склали плани по відновленню зв’язку в цих населених пунктах. Це зайняло тиждень.

Яким чином був відновлений зв’язок в цих населених пунктах, адже раніше вони були приєднані до мережі Херсону?

Волоконно-оптичний кабель пролягав через Берислав, а з Берислава – на Олександрівку. І розходився далі. В районі Берислава кабель прокладений на невеликій відстані вздовж Дніпра. Росіяни там будували оборонні споруди. І по сьогоднішній день в багатьох місцях цей кабель пошкоджений. Тому ми знайшли можливість підключити районні центри, які розташовані ближче до Дніпропетровщини, використовуючи мережі Дніпропетровської філії. Пізніше схема підключення трохи змінилась.

Коли вперше після деокупації Ви відвідали Херсон і що побачили там в перші дні?

Херсон звільнили 11 листопада 2022 року. Я з керівником технічної служби заїхав до міста вже 15 листопада. Дорога в Херсон тоді була жахлива, з великою кількістю розриттів, бетонних загороджень… Машини їхали в один ряд, було дуже багато блокпостів, перевірок. Але 15 числа ми заїхали у місто. У той момент там не було світла, води, звʼязку, опалення... Лише Starlink’и, які стояли на центральній площі.

У день звʼязку, 16 листопада, колектив Херсонського філіалу зібрався біля нашого офісу. Всередину ми не заходили – не дозволяли військові, бо приміщення було заміноване, працювали мінери. Лише згодом ми змогли зайти та оцінити кількість вкраденого та зруйнованого обладнання.

Волоконно-оптичні лінії були значно пошкоджені. “Міртєлєком” – російський провайдер, який прийшов з Криму (і через нього приходили й інші оператори, які працювали під час окупації)  – займався перепідключенням, по-своєму перероблював мережу… Щось підключали, щось різали, щось витягували і  – не буду приховувати! Дуже багато чого було вкрадено. Особливо це стосується мідної інфраструктури. Були мікрорайони в Херсоні, в яких мідного кабелю не лишилось взагалі!

Росіяни викрали також багато дорогого обладнання. В першу чергу – це комутатори Juniper, які стояли в Херсоні. Їх було два в області – основний і резервний. Вони гарантували резервування на 100 %. Також було викрадено багато дрібних комутаторів.

Ми збирали обладнання по всій Україні. Десь комплектували по тимчасовим схемам, десь – по постійним. Але звʼязок підіймали!

На світлині: Відновлювальні роботи на Херсонщині тривають

Чи змогли росіяни отримати доступ до паперових чи електронних документів Укртелекому?

Ті співробітники, які продовжували працювати і обслуговувати мережу ще на початку окупації, займались знищенням паперових носіїв. Електронні були всі заблоковані – росіяни не мали доступу до наших систем. Усі зовнішні канали були заблоковані.

Як відбувалась реконструкція мережі в місті та області?

Нам послідовно вдалося відновити роботу АТС майже з нуля. Тож по мірі відновлення відразу ввімкнули послуги інтернету і телефонії по мідній мережі всім тим клієнтам, де вона збереглась. Пізніше ми почали реконструкцію оптичних кабелів. У березні було відновлено звʼязок з Білозеркою – найближчим до міста районним центром. Паралельно наші фахівці займались відновленням послуг в самій Білозерці.

Приблизно третину Херсону було покрито волоконно-оптичними лініями. Тож ми переключили всіх наших клієнтів, які на той час лишились в місті та надали інтернет максимально високої якості.

На світлині: Працюємо заради того, щоб був зв’язок!

В який спосіб Ви забезпечували безпеку працівників під час обстрілів, блекаутів та інших подібних подій?

Обстріли в Херсоні тривають. Колектив забезпечений мінімальним спорядженням для захисту, зокрема касками та бронежилетами. З початку повномасштабного вторгнення жодний співробітник Укртелекому не постраждав, хоча через постійну складну ситуацію люди в місті отримують поранення та гинуть практично кожного дня.

Бували різні ситуації. Одна з таких, коли робітники приїжджали на об’єкт працювати над обслуговуванням обладнання і раптово починався обстріл, тому доводилося переходити в укриття та перечікувати його.

Героїчні будні кожного дня…

Постійно! І не можна сказати, що це було колись давно чи місяць тому. Це було вчора і відбувається сьогодні. І завтра буде, на жаль… Тому що Херсон – на березі Дніпра, на іншій стороні – ворог, який постійно руйнує місто артилерією, мінометами, не кажучи про ракети і РСЗВ.

Був випадок одразу після деокупації, коли до нашої співробітниці прямо у квартиру прилетів снаряд. Вона постраждала, і найбільше поранення отримала її дитина. Спочатку сім’я потрапила до херсонської лікарні, потім їх перевезли до Києва. Далі на реабілітацію в Америку. Київські лікарі зауважили: херсонські колеги діяли професійно та зробили навіть більше можливого для порятунку життя дівчинки.

Після деокупації була ще одна жахлива трагедія – підрив Каховської ГЕС. Як це вплинуло на роботу та як вирішували цю проблему?

Більше всього постраждав берег, вода піднялась приблизно на п’ять метрів. На прибережній частині наших комунікацій немає. Одна з наших АТС, що розташована в районі Острів, де є декілька заводів та великий житловий район, була затоплена приблизно до другого поверху.

Найбільше негативних наслідків через катастрофу зазнали декілька будівель компанії. Проте мережі майже не постраждали. Лише в Білозерці були незначні пошкодження.

Втім, постраждали люди. Наш співробітник проживає в тій частині, яка ближче до Дніпра. На жаль, його будинок був затоплений повністю. Ми надавали йому допомогу. Зараз він займається відновленням свого житла.

Про які результати відновлення мережі в області та місті можна говорити на сьогодні?

Ми відновили послуги в Херсоні, навіть більше – перелаштували мережу з мідної на оптичну. Місто покрите на 30-35 % волоконно-оптичними лініями.

Ми відновили послуги в Білозерці, Великій Олександрівці, Високопіллі та Нововоронцівці. Оскільки в цих населених пунктах мережа була знищена майже на 100 %, ми побудували нову мережу – GPON. І розбудовуємо її в селах, що поруч з ними.

Чому там? Ми заходимо в село, де конкуренція майже відсутня, є лише оператори, які надають послуги через Wi-Fi, але в них дуже низька швидкість і погана якість. Ми продовжуємо прокладати волокно по всій території та підключаємо споживачів по волоконно-оптичним лініям.

Наразі всі клієнти, які перебувають у зоні нової мережі, переключені на GPON – найкращу мережу з погляду енергонезалежності. Це стосується абсолютно всіх користувачів  – як побутових, так і бізнесу.

Було відновлено зв’язок в багатьох інших населених пунктах. Йдеться не тільки про районні центри, але й про великі села. Зараз по меншим селам один за одним погоджуються проєкти по відновленню звʼязку. У деяких з них ми прокладаємо волоконно-оптичні кабелі.

На світлині: Ми відновили послуги в Херсоні, Білозерці, Великій Олександрівці, Високопіллі та Нововоронцівці

А з якими складнощами Ви зіштовхнулись?

Звісно, складнощі були. Зокрема, в Бериславі, який є одним з найбільших населених пунктів в області. Він досі зазнає постійних обстрілів. Через це виникають серйозні труднощі і ми не можемо відновити свою діяльність. Навкруги Берислава було багато великих сіл, які користувалися нашими послугами. У всіх тих населених пунктах ми активно розвивалися до війни. Зараз там все знищено. Люди змушені проживати у складних умовах. Зв’язок відсутній, окрім мобільного, який отримують з вишок, що знаходяться за межами населених пунктів. Волоконно-оптичних ліній в цих районах немає, все пошкоджено. На жаль, наразі діяльність там призупинена.

Що робити херсонцям і мешканцям області, які прагнуть відновити послуги від Укртелекому, чи підключитися вперше. Куди їм звертатися?

У нас працює офіс у місті. Також є контактний телефон контакт-центру компанії 0(800) 506 800, в оператора можна залишити заявку, яка потрапить до відповідних спеціалістів у Херсоні. Окрім цього, фахівці роблять дзвінки до клієнтів та пропонують наші послуги.

Розкажіть про плани на майбутнє?

У нас в переліку 11 населених пунктів, які ми покриваємо. Вони розташовані на певній відстані від лінії фронту.

Ми постійно знаходимось в пошуках нових містечок і сіл, де можемо надавати якісні послуги зв’язку.

Війна продовжується, і ніхто не знає, скільки вона триватиме. Можливо,  знову будуть напади на Херсонщину. Чи плануєте впроваджувати в компанії нові засоби для захисту, щоб покращити стійкість до майбутніх криз?

Ми постійно в пошуках кращих засобів. Всі можливі і необхідні дії активно впроваджуються та вдосконалюються. Херсон наразі, крім основного каналу, має і резервні, що набагато підвищує надійність роботи нашого обладнання.

Коментарі співробітників:

Ігор Якимович, начальник цеху ядра мережі

Однією з найбільших проблем була відсутність світла в місті приблизно до початку грудня. Інтернет забезпечили наші військові завдяки Starlink. Пізніше світло з’явилося, і ми отримали змогу відновити зв’язок. Зокрема, відразу запустили телефонію по місту.

За межами Херсону зв’язок відновився, коли було відремонтовано кабель. Нам вдалося відновити мережу для Білозерського, Нововоронцовського, Високопільського, Великоолександрівського районів. Завдяки цьому ми надали змогу людям мати зв’язок з рідними. Чекаємо звільнення лівого берегу та будемо відновлювати зв’язок і там!

Ігор Роман, начальник технічної служби

Відновлення – доволі складний процес. Відновлювати пошкоджене та знищене важче, ніж будувати наново. Найважливіший урок, який буде корисним при деокупації наступних територій – це складання чіткого плану для роботи, який дозволить зрозуміти черговість діяльності. Зокрема, в деяких місцевостях доцільніше старі технології замінити більш новітніми.

Колективу нашої області вдалося відновити мережі GPON. Також ми підключили дуже багато нових клієнтів як в самому Херсоні, так і за його межами. Ми продовжуємо вдосконалювати нашу діяльність та розвивати GPON в селах. Плануємо прийти якомога скоріше до населених пунктів, що залишилися без зв’язку і відбудувати якомога більше оптики. Не лише відновити старе, але й побудувати нове, щоб ми були перші!

Богдан Іванов, начальник цеху мережі доступа

На сьогоднішній день напрямок розвитку підприємства – не мідна інфраструктура, а оптичне волокно. Основна спрямованість здійснюється на будівництво та відновлення мережі GPON. У процесі відновлення наразі чотири райони: Білозерський, Нововоронцовський, Високопільський та Велика Олександрівка. Напередодні війни там було збудовано нову мережу, тоді як в Херсоні її не було. Після деокупації були виділені інвестиції на будівництво мережі GPON по великих геолокаціях міста.

Навесні разом з підрядними організаціями ми відновили зв’язок майже у всіх селах Білозерського району. Потім почалися масові обстріли і знову доводилося відновлювати мережу. Ми відновили – росіяни обстріляли, і так по колу.

На світлині: Працівники Укртелекому героїчно виїжджають працювати на лінію та проводять відновлювальні роботи навіть під обстрілами

Першочергову важливість для нас має безпека працівників, тож ми приступаємо до робіт, коли території вже розміновані відповідними службами. Працівники Укртелекому героїчно виїжджають працювати на лінію та проводять відновлювальні роботи навіть під обстрілами. Саме такі вчинки людей – це успіх, що заслуговує на повагу.

Статьи по теме
“Звʼязок у прифронтовій зоні – це постійна та героїчна робота”, – Олег Ангеловський, директор Дніпропетровської філії АТ “Укртелеком”
“Звʼязок у прифронтовій зоні – це постійна та героїчна робота”, – Олег Ангеловський, директор Дніпропетровської філії АТ “Укртелеком”

Чи не щодня Донецька, Дніпропетровська та Запорізька області зазнають руйнувань через обстріли та близькість до лінії фронту. Деякі населені пункти залишились без зв’язку повністю. Не зважаючи на щоденні атаки ворога та небезпеку, команда Укртелекому з перших днів війни і до сьогодні працює над оперативним відновленням мережі.  
10.05 — 432

“Завдяки Укртелекому в абонента є, як мінімум, 8 годин резервного зв’язку”, – Степан Кендра, директор департаменту Дніпропетровської філії АТ “Укртелеком”
“Завдяки Укртелекому в абонента є, як мінімум, 8 годин резервного зв’язку”, – Степан Кендра, директор департаменту Дніпропетровської філії АТ “Укртелеком”

Через постійні обстріли та пошкодження інфраструктури українці переживають численні блекаути та відсутність зв’язку.
10.05 — 505

Аеропорт в Україні можуть відкрити вже цього року: який саме і від чого це залежить
Аеропорт в Україні можуть відкрити вже цього року: який саме і від чого це залежить

В Україні після новин про перемовини з авіаційними регуляторами в США та ЄС знову пожвавились розмови про відкриття одного з аеропортів. Експерти називають три можливі варіанти (Львів, Ужгород та Київ), розповідають про візити комісій, які регулярно інспектують стан летовища.
20.03 — 567