У грудні 2023 року Work.ua запустив функціонал для залучення спеціалістів у Сили оборони України — сторінку work.ua/zsu, де зібрано перелік підрозділів та їхні вакансії. Цей проєкт був реалізований завдяки меморандуму про співпрацю між Міністерством оборони України та Work.ua. У першому дослідженні військового рекрутингу зʼясували, чи є такий підхід ефективним і чи готові шукачі долучитися до захисту держави.
«Головна мета військового рекрутингу — допомогти зробити так, щоб на кожній позиції в ЗСУ була максимально фахова і вмотивована людина. Коли шукач сам може обирати, де і ким служити, коли може застосувати свою професію за призначенням — він стає ефективним і корисним для війська.
Перші результати проєкту для залучення фахівців до Сил оборони свідчать, що він є ефективним. По-перше, конкуренція за вакансії від військових підрозділів не нижча за середню на ринку праці. Тобто українці готові активно долучатися до захисту держави й наближувати Перемогу. По-друге, тут наочно проявилася згуртованість людей. У відгуках — небачений баланс резюме від чоловіків і жінок, активність мешканців усіх регіонів України та будь-якого віку», — підсумував співзасновник та СЕО Work.ua Артур Міхно.
У грудні 2023 року, тобто в перший місяць реалізації проєкту, 146 підрозділів розмістили 821 вакансію. Уже в січні 2024 року кількість підрозділів, що мали пропозиції роботи, сягнула 286 (+95% до грудня), а вакансій — 1 586 (+93%).
Інколи шукачі заявляють, що на Work.ua «майже всі вакансії — до армії». Однак статистика це спростовує: у січні на сайті було розміщено 91 021 пропозицію роботи. Тобто вакансії Сил оборони — це менш як 2% від загальної кількості.
Підрозділи, які мали найбільше пропозицій роботи:
Морська піхота ЗСУ (93 вакансії),
Військова частина А4085 (52),
104 ОБр Сил ТрО (45),
Військова частина А4759 (39),
Так само, як і інші роботодавці, підрозділи розміщують пропозиції роботи в різних категоріях. Адже війську потрібні різні професії: і бойові, і небойові. У січні 2024 року найбільше вакансій було в таких категоріях (зауважимо, що одна вакансія може розміщуватися одразу в декількох категоріях):
1206 — «Охорона, безпека»;
250 — «Транспорт, автобізнес»;
196 — «Телекомунікації та зв’язок»;
180 — «Медицина, фармацевтика»;
145 — «Робочі спеціальності, виробництво».
На сьогодні пропозиції роботи від Сил оборони України охоплюють практично всі категорії — 23 із 28 можливих. Наприклад, є робота для юристів, маркетологів та навіть режисерів.
У перші два місяці реалізації військового рекрутингу кількість вакансій у різних категоріях змінюється дуже динамічно. Як порівняти з груднем, найбільше зросла кількість пропозицій роботи в 10 категоріях.
Здебільшого на вакансії від Сил оборони можна відгукнутися кандидатам, що не мають досвіду роботи — таких пропозицій 73%. Відповідно, у 27% вакансій від шукачів очікують наявність досвіду. Така ситуація протилежна загальним тенденціям ринку праці, де 35% пропозицій роботи підхожі для новачків, а 65% — людям із досвідом роботи.
Як і інші роботодавці, військові підрозділи можуть додатково маркувати вакансії як такі, що вимагають знання англійської, є підхожими для людей з інвалідністю, пенсіонерам, студентам чи ветеранам. У січні 21 пропозиція роботи вимагала знання англійської мови. На 177 вакансій готові взяти студентів (+108% до грудня). Також 60 пропозицій роботи відкриті для людей з інвалідністю (+186%), 252 — для ветеранів (+207%), 27 — для пенсіонерів (+350%).
У січні на сайті Work.ua підрозділи Сил оборони отримали 20 519 відгуків від шукачів, що вдвічі більше, ніж у грудні. Можна стверджувати, що українці зацікавлені у вакансіях у війську, адже конкуренція за ці посади не нижча, ніж у середньому на ринку праці.
Проте вона досить нерівномірна. Найчастіше шукачі відгукуються на вакансії в категоріях:
«Культура, музика, шоу-бізнес»;*
«Секретаріат, діловодство, АГВ»;
«Фінанси, банк»;
«Управління персоналом, HR»;
«Бухгалтерія, аудит».
*У категорії «Культура, музика, шоу-бізнес» було розміщено лише декілька вакансій, що спричинило найвищу конкуренцію саме за ці посади.
А от найнижча конкуренція в категоріях «Транспорт, автобізнес», «Медицина, фармацевтика», «Сільське господарство, агробізнес». Зауважимо, що робітничі професії та лікарські спеціальності зараз є найбільш дефіцитними на ринку праці. Тож ситуація у військовому рекрутингу лише відображає загальну тенденцію.
Рекрутери Сил оборони також були проактивними й 1 815 разів запропонували вакансії шукачам.
Відгуки на вакансії Сил оборони надсилають різні шукачі, незалежно від статі, віку та місця проживання.
Гендерний баланс у військовому рекрутингу дещо відрізняється від загальної ситуації на ринку праці, де частка чоловіків і жінок становить 40% і 60% відповідно. А от на вакансії сил оборони частки шукачів, які відгукуються, майже рівні: 51% чоловіків і 49% жінок.
Між тим, серед усіх посад у межах військового рекрутингу є ті, на які відгукуються здебільшого жінки, і ті, де здебільшого відгуки маємо від чоловіків. Так, на вакансії медика, фельдшера, бухгалтера, діловода відгукуються переважно жінки. На такі посади як електрик, кінолог, гранатометник, сапер, капелан, командир відділення, інженер з ремонту дронів, водій частіше відгукуються чоловіки. Приблизно однакова кількість шукачів обох статей відгукується на вакансії вебдизайнера, військового кухаря, психолога, заступника начальник штабу.
Якщо говорити про вік, то серед чоловіків і жінок найчастіше відгукуються люди віком від 35 до 44 років. Але серед чоловіків є тенденція, що вагому частку кандидатів складають люди старше 45, тоді як у жінок бачимо більшу активність від молоді 18-24 років. Цікаво також, що серед активних шукачів було кілька десятків людей молодших 18 років.
Також ми проаналізували, чи є взаємозвʼязок між регіоном проживання шукачів та їхньою залученістю до військового рекрутингу. Можливо, мешканці окремих областей були надзвичайно активними у відгуках на вакансії Сил оборони, тоді як інші залишилися осторонь? Щоб зʼясувати це, ми порівняли кількість шукачів, які відгукнулися, із різних областей на пропозиції роботи від військових підрозділів та звичайні цивільні вакансії.
Аналітика показала, що розподіл шукачів, які відгукнулися на військові професії, за регіонами проживання практично не відрізняється від аналогічного розподілу шукачів, які відгукувалися на будь-які вакансії на ринку праці. Ця різниця залишається у межах статистичної похибки — не перевищує 1%. Наприклад, мешканці Харківської області складають 5% від усіх шукачів, які були активними на ринку праці, а в межах військового рекрутингу — 4,5%.
Тож ніхто з українців не залишився осторонь військового рекрутингу: фіксуємо активність від чоловіків і жінок, молоді та людей старшого віку, мешканців усіх регіонів України.
Якщо ви маєте запитання щодо рекрутингу до лав ЗСУ, вам може бути корисною ця стаття із відповідями на найпоширеніші запитання про працевлаштування до війська. А з усіма вакансіями від понад 300 підрозділів ви можете ознайомитися за посиланням work.ua/zsu/.