617  —  17.06.23
На супутнику Сатурна виявили важливий для життя елемент

Космічний апарат "Кассіні" досліджував кристалики води, які викинуло "гейзером" з внутрішнього океану Енцелада — одного із супутників Сатурна.

Міжнародна група вчених виявила, що у внутрішньому океані крижаного супутника Сатурна Енцелада міститься фосфор – важливий хімічний елемент для життя. Пише ТСН.

Про це повідомляють на сайті NASA з посиланням на опубліковане в журналі Nature дослідження науковців.

Дані для цього дослідження науковці збирали в 2004-2017 роках, коли космічний апарат "Кассіні" вийшов на орбіту Сатурна, щоб вивчати планету, її кільця та супутники. Енцелад є шостим за величиною природним супутником цієї планети-гіганта. Його внутрішній океан, який відкрили та дослідили вчені, займає приблизну одну сьому його площі.

Під час дослідження кристаликів води, які викинуло кріовулканічним шлейфом з Енцелада, учені виявили, що в його океанській воді містяться іони натрію, калію, хлору, гідрокарбонату, карбонату та фосфору, визначивши її лужний рН  - 3,11.

Фосфор є найменш поширеним з основних елементів, необхідних для біологічних процесів. Раніше його не виявляли в океанах за межами Землі.

Цей елемент є будівельним блоком для ДНК, яка утворює хромосоми та несе генетичну інформацію, він присутній у кістках ссавців, клітинних мембранах і планктоні, що живе в океані. Фосфор також є основною частиною молекул, що несуть енергію, присутніх у всьому живому на Землі. Без нього життя було б неможливим.

“Раніше ми виявили, що океан Енцелада багатий різними органічними сполуками. Але тепер цей новий результат показує чітку хімічну ознаку значної кількості солей фосфору всередині крижаних частинок, викинутих у космос шлейфом [супутника Енцелада]. Це перший випадок, коли цей важливий елемент був виявлений в океані за межами Землі”, — сказав Френк Постберг, планетолог з Вільного університету Берліна, який очолив нове дослідження.

Багатий асортимент мінералів і складних органічних сполук на Енцеладі може стати інгредієнтами для амінокислот, які пов’язані з життям.

Водночас вчені наголошують, що наявність фосфору, складних органічних сполук, води та інших фундаментальних будівельних блоків життя є лише доказом того, що існує місце, схоже на Землю за умовами.

Нагадаємо, в найближчій до нас ділянці космосу, на відстані 90 світлових років від нашої планети, вчені виявили нову екзопланету, характеристики якої дуже схожі на параметри Землі.