2705  —  28.04.23
Надмасивна чорна діра в центрі галактики випустила потужний струмінь матерії

Інноваційне зображення може допомогти астрономам краще зрозуміти, як поводяться чорні діри та що дозволяє їм запускати енергійні струмені матеріалу по Всесвіту.

Завдяки спільній роботі Великого міліметрового/субміліметрового масиву телескопів Атакама (ALMA) в Чилі, Гренландського телескопа і Глобального міліметрового масиву телескопів (VLBI) у Європі та Північній Америці науковці змогли заглянути в “серце” галактики Мессьє 87 (M87), яка розташована на відстані 55 мільйонів світлових років. Пише ТСН.

Нове зображення та супровідна стаття були опубліковані в середу, 26 квітня, в журналі Nature.

Чорна діра в галактичному центрі M87 у 6,5 мільярда разів більша за Сонце.

Велика галактика зазвичай містить надмасивну чорну діру в центрі, де небесний об’єкт поглинає газ, пил і зірки, які проходять надто близько. Але чорна діра також може посилати потужні струмені матеріалу, що летять у космос і за межі рідної галактики.

“Ми знаємо, що струмені викидаються з області, що оточує чорні діри, але ми все ще не до кінця розуміємо, як це насправді відбувається. Щоб вивчити це безпосередньо, нам потрібно спостерігати за походженням струменя якомога ближче до чорної діри”, — сказав у своїй заяві провідний автор дослідження Ру-Сен Лу, астроном з Шанхайської астрономічної обсерваторії в Китаї.

На новому зображенні можна побачити зв’язок між основою струменя та матерією, що обертається навколо надмасивної чорної діри.

“Це нове зображення доповнює картину, показуючи область навколо чорної діри та струменя одночасно”, — сказав співавтор дослідження Дже Янг Кім, доцент Національного університету Кюнпук у Південній Кореї.

Коли матерія обертається навколо чорної діри, вона нагрівається і випускає випромінювання з довжинами хвиль світла. Світло створює кільцеву структуру, яка світиться навколо тіні чорної діри або темряви в центрі. Нове зображення зафіксувало радіосвітло, випромінюване на більшій довжині хвилі, ніж зображення, отримане 2019 року.

“На цій довжині хвилі ми можемо побачити, як струмінь виходить із кільця випромінювання навколо центральної надмасивної чорної діри”, — сказав співавтор дослідження Томас Крічбаум, науковий співробітник Інституту радіоастрономії Макса Планка.

Нагадаємо, за допомогою нової методики астрономи виявили одну з найбільших чорних дір, коли-небудь зареєстрованих. Ультрамасивна чорна діра, одна з чотирьох, що коли-небудь спостерігали фахівці, перевищує масу Сонця в 30 мільярдів разів.