Восени 2022 року Верховною Радою України було затверджено в першому читанні законопроєкт №8079, що передбачає заборону перебування гемблінг-бізнесу на спрощеній системі оподаткування. В січні 2023 законопроект було схвалено на повторному читанні і закон вступив в дію.
Легалізація гральної індустрії в Україні розпочалася на початку 2021 року і за цей час було ініційовано досить багато змін в законодавстві. В березні 2022 року гемблінг-сфера отримала можливість сплачувати до бюджету податок у сумі лише 2% від доходу (а не 18% податку на прибуток та 20% ПДВ), внаслідок чого до держбюджету було перераховано значно менше коштів, ніж очікувалось.
Скасування для гемблінг-індустрії можливості сплачувати мінімальний податок виправдане тим, що сфера приносить великий прибуток навіть під час війни, і державі втрачати ці гроші невигідно. З іншого ж боку, гральний бізнес зараз переживає непрості часи – наземні заклади в кризі, активно працюють лише онлайн-казино.
А законопроєкт №8079 передбачає великий тягар для перспективного бізнесу, який може стать причиною банкрутств або переходу його в «тінь». І всі зусилля та зміни, ініційовані в межах легалізації, можуть звестися нанівець. З огляду на те, що саме від казино онлайн Україна зараз отримує значні кошти за ліцензії (більше 2 мільярдів гривень за 2022 рік), серйозну допомогу в якості благодійних внесків, перерахувань на спецрахунки ЗСУ тощо, рішення перевантажити індустрію є ризикованим.
Чинне податкове законодавство наразі не враховує особливостей функціонування гемблінг-індустрії та не дає можливості організувати чесну та справедливу систему відрахувань.
Після прийняття законопроєкту гральний бізнес повинен сплачувати в казну:
З такими податками гральний бізнес зможе окупитися за сприятливих умов протягом 2-3 років після запуску. Під час війни терміни значно подовжуються. І це ставить під питання не лише існування гемблінг-індустрії в Україні, але і її інвестиційну привабливість – адже навіть сьогодні багато світових гігантів висловлюють бажання співпрацювати, відзначаючи успіхи українських фахівців в розвитку онлайн-сфери та позитивні зрушення на шляху легалізації.
Окрім зниження інвестиційної привабливості українського гемблінгу для іноземних партнерів та ризику переходу операторів «в тінь», є ще кілька проблем. Так, онлайн-казино задля виживання можуть бути змушені підняти комісійні платежі, скасувати більшість вигідних пропозицій.
Як зазначає менеджер по роботі з клієнтами UA1 Кирило Кравченко, в 2022 році сфера змогла вистояти лише за рахунок привабливих умов для користувачів, акцій та бонусів. Кількість охочих покрутити слоти та пограти в покер значно знизилась, але оператори змогли створити сприятливі умови задля повернення постійних гравців і привернення уваги нових. Якщо ж доведеться економити кошти за рахунок користувачів, це може значно знизити популярність ігор і прибутки, зробити бізнес нерентабельним.
Неконтрольоване збільшення податків може спровокувати низку негативних наслідків і для інших галузей. Так, перехід гемблінгу в «тінь» та зниження темпів розвитку онлайн-сектору вплине на ІТ-сферу, ресторанно-готельний бізнес й інші галузі, які сьогодні тісно взаємодіють з операторами. В той час, як спеціалісти оцінюють загальний кумулятивний ефект від легалізації азартних ігор для економіки в 30 мільярдів гривень за рік, протягом наступних років гарний результат може зійти нанівець.