Контракти.ua

488  —  17.06.21
Скільки грошей ми втрачаємо, поки стоїмо в заторах?
Скільки грошей ми втрачаємо, поки стоїмо в заторах?

Українці загрузли в нерозумному використанні транспорту. Проблема не тільки в даремно витраченому бензині – нерви і час, витрачені у довжелезних заторах, теж завдають відчутної шкоди.

Експеримент "Сьогодні" на каналі "Україна" з циклу "Неекономна країна" довів це. Ми підрахували, що секунда "подорожі" на роботу в автомобілі коштує 7 копійок. А ось добиратися в годину пік на велосипеді виявилося не тільки швидше, але й найдешевше.

Суть експерименту: кілька людей у вечірній час пік вирушили з центру міста в спальні райони. Перший – на велосипеді, другий – автобусом, третій – на метро, четвертий разом з експертом з транспортного планування Дмитром Безпаловим – автомобілем. Після цього для кожного виду транспорту були підраховані втрати.

Першим приїхав велосипедист. На другому місці – метро. А автобус і машина опинилися в хвості гонки. Якщо перевести витрачений час на дорогу в гроші, вийде, що пасажир автобуса втратив 125 гривень. Природно, це не тільки плата за проїзд – враховується безліч інших факторів, наприклад втрачені можливості, недовироблений ВВП тощо.

У випадку автомобіліста суму потрібно помножити ще на два – додається ціна бензину, техобслуговування тощо. За час у дорозі кожна секунда на машині досягає вартості в сім копійок. А у велосипедиста профіт: копійчана вартість, завдяки дешевому техогляду і вигоді для здоров'я від того, що він крутить педалі.

Безпалов пояснює: ми й гадки не маємо, скільки витрачаємо на дорогу. Справа в тому, що транспортні планувальники використовують час як еквівалент грошей. Одна година дорівнює приблизно 100 грн. Крім того, чим довше дорога – тим нижча продуктивність працівників.

"Замість того, щоб виробити додатковий ВВП, ми довго їдемо до роботи, починає працювати транспортна втома. Найбільший ефект, геометричне зростання транспортної втоми починається з 46-ї хвилини шляху", – уточнив Беспалов.