Контракти.ua

1141  —  14.04.20
Іконостаси за десятки тисяч баксів, коли за храмом туалет – дірка в дошках. Навіщо цей кіч?
Іконостаси за десятки тисяч баксів, коли за храмом туалет – дірка в дошках. Навіщо цей кіч?

Віктор Мартиненко, священик: Попередній мій допис спровокував широку дискусію. Чесно сказати, я цьому радий. Я не про особистості чи гасла на кшталт "геть попів", я про речі серйозніші. Як ви замітили, я не говорю про маєтки чи машини, а про речі суто церковні – різи, хрести.


Зрозуміло, що справа не лише у владиці Павлі – проблема набагато ширша. Просто він має доступ до великих ресурсів, хто має менші ресурси – шиють трошки скромніші ризи – але мріють про такі як у Павла))
Впевнений, нам треба в корені поміняти свій погляд на такі речі. У 21 столітті дивно виглядає уся ця естетика циганських баронів або халата улюбленої жінки хана.
Мені заперечать, мовляв це – наша православна традиція. – Не традиція, а застарілі форми і вони віджили своє, їм місце у музеї. Ми ж не оздоблюємо автомобілі чи смартфони у стилі бароко? Тож і церковна богослужбова естетика повинна бути сучасною, простішою, бо ця середньовічна азіатчина вже не сприймається суспільством.
Хіба не можна з простої, не вичурно-коштовної тканини пошити ризу, і в простій панагії, без смішних шапок ціною в джип, служити Слову? Невже слава Божа від того применьшиться?
Для мене прикладом у цьому є Західна Церква у останні роки, і, зокрема, папа Франциск. Нажаль, ми в цьому безнадійно відстали.
Я, чесно, не розумію тієї кічової естетики. Я не розумію, навіщо в кожному селі ці безобразні "золоті" куполи. Хоча і справжніх золотих не розумію. Навіщо оклад Євангелія ціною з кількадесятрічну пенсію старушки-парафіянки? Вам не здається, що Євангелісти перевертаються у мощовиках?

До речі, про мощовики. Балдахін над мощами блаженної Матрони коштує міліон доларів, при тому, що сама блаженна, будучі інвалідом півжиття провела на брудному рядні. І зараз тисячі людей живуть на таких ряднах.
Іконостаси за десятки тисяч баксів, коли за храмом туалет – дірка в дошках. Ой, зараз, скажуть що я бездуховний, а але я щиро переконаний, що не можна ставити золоті куполи та іконостаси, коли немає теплого, зручного і чистого туалету для парафіян.
Завжди кажу колегам: часи змінилися, нашу субкультуру не розуміють! Наша "цветовая дифиффренциация штанов", чи то нагород, смішна для сучасної людини. Які цяцьки не були б на попові, якщо він не зв'яже двох слів – його не сприймають.
Нарядами нікого не здивуєш, але гірше – відвернеш від Христа.
От такі думки...
І ще – загадав собі таке великоднє бажання. – Щоб ієрархи усіх юрисдикцій, за кілька днів, збираючись на великодню службу, подумали, що багато сімей, які будуть дивитися їхні трансляції, витратили на страви у кошик чи не останні свої заощадження, і подумавши про це, сховали свої пасхальні обновки у шафу. До кращих часів)

Автор: Віктор Мартиненко

Статьи по теме
Після війни: ветерани і суспільство чи суспільство ветеранів
Після війни: ветерани і суспільство чи суспільство ветеранів

Максим Колесников: Трохи антизради, бо вже сил нема бачити це нагнітання та ниття про те, як ми приречені після перемоги стикнутися з повним триндецом. Пройдусь по деяким пунктам, від яких особливо вже тіпає.
11.08.23 — 550

Свій серед своїх: суспільство і військо після Перемоги
Свій серед своїх: суспільство і військо після Перемоги

Сергій Собко: Майже півтора року широкомасштабної війни яскраво ілюструють очевидне – регулярного війська недостатньо для боротьби із чисельнішим ворогом впродовж тривалого часу. Тому держава вимушена проводити мобілізацію цивільного населення. Як зазначив Головнокомандувач Збройних Сил України генерал Валерій Залужний «Війну починають кадрові військові, а завершують вчителі, інженери, бухгалтери». Саме тому кінцевий результат війни залежить від того, наскільки вчорашні цивільні зможуть адаптуватися до військової служби та до умов бойових дій. Від того, яким сержантом буде вчорашній вчитель, яким сапером – вчорашній інженер і яким стрільцем – звичайний бухгалтер.
23.05.23 — 491

«Це війна на стійкість – не лише збройних сил, а суспільств. Хто перший впаде, той програв»
«Це війна на стійкість – не лише збройних сил, а суспільств. Хто перший впаде, той програв»

Валерій Пекар: Зараз дуже складний етап. 1. Війна триває у фактично позиційному форматі, що забирає чимало життів щодня. 2. Позитивних новин з фронту, які могли би підтримати дух суспільства, нема. 3. Суспільство дуже стомилося й хоче позитивних новин, а водночас готове споживати негативні, щоб заповнити порожнечу.
15.02.23 — 587