Державі вдалося стримати ріст цін на електроенергію для населення за допомогою адміністративних методів.При цьому, зовсім інша ситуація склалася з цінами на електроенергію для промисловості після введення в дію нового ринку.
"Всім відомо, що ціни на електроенергію для населення в Україні залишилися на тому ж рівні, що був до введення в дію нового ринку електроенергії (до 01.07.2019).", - зі слів Філатова Ярослава Олександровича, експерта в галузі електроенергетики.
Така ситуація пов’язана із прийняттям Кабінетом Міністрів України Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затвердженого постановою КМУ від 5 червня 2019 р. № 483 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 р. № 512).
Відповідно до зазначеної постанови КМУ, продаж електроенергії населенню здійснюють постачальники універсальних послуг, які на підставі Закону України «Про ринок електроенергії», є учасниками ринку, на яких покладений обов’язок продажу електроенергії побутовим та малим непобутовим споживачам.
Відповідно до положень постанови КМУ №483 постачальники універсальних послуг купують електроенергію для потреб населення у державного підприємства «Гарантований покупець», за ціною продажу ДП НАЕК «Енергоатом», тобто по найдешевшій ціні за 1кВтг, яка існує в Україні.
Таким чином, державі вдалося стримати ріст цін на електроенергію для населення за допомогою адміністративних методів.
При цьому, зовсім інша ситуація склалася з цінами на електроенергію для промисловості після введення в дію нового ринку.
Так, керівник НЕК "Укренерго" Всеволод Ковальчук заявив, що після запуску нового ринку електроенергії 1 липня тарифи для української промисловості стали на 20% вище, ніж у Європі.
Як було зазначено вище, нова модель ринку електроенергії стартувала з 1го липня цього року відповідно до норм закону "Про ринок електричної енергії", ухваленого у 2017 році.
Цей закон передбачає впровадження нової моделі ринку, який повністю скопійований з «прибалтійської» моделі та складається з низки сегментів: ринок двосторонніх договорів, ринок "на добу вперед", внутрішньодобовий ринок, балансуючий ринок і ринок допоміжних послуг.
Слід зазначити, що спеціалісти енергетичної галузі, експерти, представники міжнародних фінансових організацій в свій час заявляли про необхідність відтермінування запуску роботи нового ринку із 1 липня. Європейський банк реконструкції та розвитку, Світовий банк і представництво ЄС радили владі не поспішати, вказуючи на проблеми.
Не зважаючи на це, 28 травня профільний Комітет ВР провалив розгляд законопроекту про відстрочку нового ринку електроенергії.
А вже через декілька днів після початку його роботи металургійна компанія "Інтерпайп" заявила, що за два дні роботи нового ринку електроенергії ціна для промспоживачів зросла на 22%.
Про зростання ціни на електроенергію у середньому на 20% на початку липня повідомила компанія "АрселорМіттал Кривий Ріг".
Перед запровадженням нової моделі ринку оцінки представників НКРЕКП та Кабміну щодо зростання цін на електроенергію суттєво різнилися.
Регулятор наголошував, що ухвалений урядом документ містить критичні недоліки, і ціни для непобутових споживачів можуть підвищиться на 40-50%. При цьому Кабмін стверджував, що ціни для промисловості зростуть максимум на 6%.
Отже, більш близьким до правди була НКРЕКП, оскільки за даними ДП НЕК "Укренерго", з 1 липня кінцевий тариф для промисловості виріс в середньому на 28%.
Представник президента в уряді Андрій Герус заявив, що через відсутність класичної конкуренції та фактичне регулювання на ринку ціни в Україні на початку липня були вищими, ніж в сусідніх країнах. За його даними, таке зростання становило 25%.
Одноразове зростання ціни на 25%, стверджує представник президента, є найбільшим в Україні за останні 25 років.
Як відомо, зростання цін на електроенергію у виробничій сфері спричинить ланцюгову реакцію зростання цін на споживчі товари різних категорій, оскільки вартість електроенергії закладена в їх собівартість.
Тому, з метою утримання росту цін Кабміном були запропоновані та внесені
зміни до положення про покладання спеціальних зобов'язань на ринку електричної енергії.
За прогнозами експертів такі зміни дозволять знизити ціни на електроенергію для непобутових споживачів на 10-11% з 1 вересня.
За повідомленням чиновника, вжиття запланованих заходів має призвести до зниження тарифів для всіх непобутових споживачів на 21 коп. за 1кВтг, що у відсотковому значенні призведе до зниження тарифу на 10-11%.
Із відкритих джерел інформації стало відомо, що уряд готує три рішення, які мають сумарно призвести до пониження вартості електроенергії для промисловості на 20%.
Перелічім всі з них.
Перше – подолання адміністративних бар’єрів на організованих сегментах ринку електроенергії, що включатиме в себе: перегляд прайс-кепів (Price Cap — обмежувачі, які не дозволяють виробникам продавати електроенергію дешевше за визначену НКРЕКП ціну), особливо вдень та перегляд та зниження цін на ринку балансування (це ринок з найбільшою ціною на електроенергію). Деякі виробники чекають на споживачів саме на цьому ринку, щоб продавати ресурс дорожче.
Нічну ціну планується підняти, з точки зору цінового обмеження, можливо близько 10%, а денну ціну – понизити. Тому що вона суттєво вища, ніж в усіх країнах Європи. Денний прайс-кеп є сенс понизити на 15-20%. Таким чином це може дати ще 9% зниження тарифу для кінцевого споживача
Друге – прийняття Кабінетом міністрів рішення щодо змін до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії, відповідно до якої тарифи на електричну енергію для промисловості можуть бути знижені.
Текст постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 803 оприлюднено на Урядовому порталі.
Згідно зі змінами, гранична ціна визначається на рівні середньозваженої фактичної ціни на електричну енергію, виробленої відповідним виробником у квітні - травні 2019 року, та включає з 1 липня 2019 року акцизний податок на вартість реалізованої електричної енергії.
Постанова також зобов'язує ПрАТ “Укргідроенерго” збільшити продаж електроенергії за спеціальними зобов’язаннями з 20% до 35%.
Крім того, зазначеною постановою для врегулювання проблеми закупівлі обсягів електричної енергії операторами систем розподілу для компенсації технологічних втрат електричної енергії встановлено обсяги купівлі електричної енергії на електронних аукціонах операторами систем розподілу електричної енергії та оператором системи передачі не більше 80% відсотків обсягів, необхідних для компенсації технологічних втрат електричної енергії на її передачу та розподіл.
За попередніми оцінками спеціалістів, прийняті зміни до положення про покладення спеціальних обов'язків дозволять знизити вартість електроенергії для непобутових споживачів на 21 коп./кВт-год.
Третє – зниження тарифу ДП НЕК «Укренерго» на передачу електроенергії.
На засіданні НКРЕКП було прийнято рішення про схвалення проекту постанови «Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 12 липня 2019 року № 1411», згідно з яким з 1 жовтня 2019 року вдвічі зменшено тариф на послуги з передачі електричної енергії НЕК "Укренерго", а саме до рівня 159,3 грн/МВт-год (без ПДВ).
Також Регулятором прийнято рішення про схвалення проектів постанов НКРЕКП, згідно з якими з 1 жовтня 2019 року коригуються тарифи на послуги з розподілення електроенергії для операторів систем розподілу.
Всі перелічені заходи можуть призвести до 20% зниження тарифу на електричну енергію для кінцевого непобутового споживача.