Російський танкер NEYMA затримано в Ізмаїлі ввечері 24 липня. Це саме те судно, яке приймало участь в блокуванні та захваті українських катерів та буксиру разом з екіпажем у Керченській протоці у листопаді минулого року. Декілька думок.
Служба безпеки України, офіційно
Служба безпеки України спільно з Військовою прокуратурою затримали російський танкер "NEYMA", який блокував українські військові кораблі у Керченській протоці (відео).
Під час досудового слідства було встановлено, що за прямим наказом вищого керівництва ФСБ РФ представники Прикордонної служби ФСБ вчинили акт збройної агресії проти українських військових кораблів «Нікополь», «Бердянськ» та буксиру «Яни Капу» у Керченській протоці.
Всупереч норм міжнародного морського права військовослужбовці прикордонних військ ФСБ РФ незаконно, із застосуванням зброї заблокували рух українських військових кораблів під час проходу Керч-Єнікальського каналу в Керченській протоці за допомогою танкеру «NEYMA» (ІМО 8895528, MMSI 273347000, прапор РФ).
Такі незаконні дії сприяли насильницькій, із застосуванням зброї зупинці та захопленню прикордонниками ФСБ РФ українських військових кораблів разом із 24 членами екіпажу.
За фактом блокування танкером «NEYMA» Керч-Єнікальського каналу в Керченській протоці слідчими СБУ, під процесуальним керівництвом Військової прокуратури, було розпочато і проводиться досудове розслідування.
Згідно зібраних Військовою прокуратурою та слідчими СБУ доказів заочно повідомлено про підозру 15 посадовим особам вищого військового керівництва РФ, у тому числі одному контр-адміралу, двом віце-адміралам та генерал-полковнику.
24 липня, за інформацією українських прикордонників, у порт Ізмаїл під прапором РФ зайшов танкер «NIKA SPIRIT», який за номером ІМО - 8895528, згідно даних міжнародної інформаційної системи EQUASIS ідентифіковано як вже відомий танкер «NEYMA», що був використаний для перекриття Керченської протоки.
Слідство встановило, що танкеру «NEYMA», з метою приховання причетності у незаконних діях та акту агресії, які відбувалися 25.11.2018, російськими власниками змінено назву на «NIKA SPIRIT».
Наразі групою слідчих СБУ, військових прокурорів та прикордонників на затриманому танкері закінчено санкціоновані українським судом слідчі дії - обшук з метою встановлення фактичних обставин справи, вилучення документів з судна, записів радіо перемовин під час конфлікту, бортових журналів. Допитано членів судокоманди, вилучено документи необхідні для встановлення істини у провадженні.
Вказане судно визнано речовим доказом, готується клопотання до суду про його арешт.
Довідка:
За ініціативи Військової прокуратури Радою національної безпеки і оборони України, відповідним Рішенням, введеного в дію Указом Президента України від 19.03.2019 №82/2019, строком на 3 роки, застосовано спеціальні економічні санкції та інші обмежувальні заходи до ТОВ "ЮВАС ТРАНС", а саме: заблоковано активи підприємства, обмежено торгівельні операції, вжито заходи для запобігання виведенню, заборони участі у приватизації та оренди державного майна тощо .
ТОВ "ЮВАС ТРАНС" є власником Керченського судоремонтного заводу, на якому до моменту блокування Керч-Єнікальського каналу знаходився танкер "Нейма", а також здійснювала лоцманську проводку морських суден по вказаному каналу.
Юрий Бутусов, журналист, главный редактор Цензор.Нет
Первая антироссийская операция Зеленского – президент санкционировал задержание российского судна "Нейма", причастного к захвату украинских катеров в Керченском проливе
Военная прокуратура и Служба безопасности задержали российский танкер "Нейма", которое принимало участие в блокировании украинских катеров "Никополь", "Бердянск" и буксира "Яни Капу" 25 ноября 2018-го года в Керченском проливе. Именно "Нейма" выполнила приказ перекрыть пролив для прохода. "Нейма" принадлежит компании "Волго-Донское судовое агентство", но фактически распоряжается судном компания "ЮВАС ТРАНС" из оккупированной Керчи, которая принадлежит предателю, быстро поменявшему праспорт, Ярославу Народицкому, а директором компании является Роман Теплухин – депутат оккупационного Керченского городского совета.
На "Нейме" задержаны также 10 членов экипажа.
С января 2018-го танкер находился в распоряжении "ЮВАС ТРАНС", и два буксира "ЮВАС ТРАНС" вывели 25 ноября 2018-го танкер на фарватер пролива.
По инициативе военной прокуратуры согласно решению СНБО и указу президента Украины от 19 марта 2019 против "ЮВАС ТРАНС" введены санкции сроком на 3 года, которые предусматривают арест всего имущества компании.
В ночь с 24 на 25 июля в Измаил под флагом РФ зашел танкер «NIKA SPIRIT». Но на деле это и есть "Нейма", с новым названием – но идентификационнй код судна тот самый – ІМО - 8895528, согласно данных международной системы EQUASIS.
Разумеется, судно будет арестовано.
10 членов экипажа уже допрошены, осуществлена проверка их причастности к преступлению. Оказалось, накануне выхода из Керчи в Измаил, Народицкий поменял экипаж, все эти моряки – новые люди, покамест данных об их причастности к нападению на украинских моряков в Керченском проливе нет.
Обстоятельства перехода танкера в Измаил сейчас выясняются.
Переход из Керчи в Измаил судно совершало долго – в течение трех суток, длительное время танкер находился близ территориальных вод Украины. Вполне вероятно, российские спецслужбы ожидали силовой захват судна вне территориальных вод, проверяли, какая будет реакция. Но никаких сигналов тревоги не было. "Нейма" зашла в Измаил под двумя флагами – украинский на носу и российский на корме. То есть о том, что неприятности возможны, владельцы "Неймы" знали – и старались внешне дезориентировать наблюдателей.
Более того, 24 июля российские власти задержали в порту Ейска украинское судно "Лизори" и 14 моряков по обвинению в неудовлетворительном техническом состоянии и задержке выплаты зарплаты. Не исключено, что россияне, таким образом, показали, что готовы задерживать под любым предлогом любые украинские суда, если "Нейма" при заходе в Измаил будет задержана.
И вот, "Нейма" зашла на ремонт на судоремонтный завод, принадлежащий Анатолию Урбанскому – главе Одесского облсовета, который в воскресенье в этом районе выиграл выборы в Верховную Раду по 143 избирательному округу.
Очевидно, это был просто предлог. Народицкий мог отремонтировать танкер и на своем заводе в Керчи. Танкер пришел без груза. Более вероятна версия, что таким образом россияне и "ЮВАС ТРАНС" проверяли, можно ли после смены власти наладить канал поставок контрабанды из Крыма в Украину и реакцию украинских спецслужб.
Но пока танкер шел в Измаил, военная прокуратура, департамент контрразведки СБУ и управление СБУ в Одесской области получили оперативную информацию и подготовили задержание "Неймы".
Достойно внимания – об операции имело информацию минимум 20 человек – и никто не "слил"! Это достойно, по нашим временам.
О значимости задержания "Неймы" говорит мгновенная реакция российских СМИ – через 20 минут после сообщения о задержании СБУ, российское агентство РИА уже опубликовало комментарий российского сенатора Владимира Джабарова, который заявил: "Если Киев хочет немного улучшить наши отношения, они должны немедленно отпустить танкер".
За нарушения законов Украины в 2018-м году были задержаны российские суда "Механик Погодин" и "Норд", которые до сих пор находятся под арестом. Теперь в их числе "Нейма".
Решение о задержании было одобрено президентом Владимиром Зеленским накануне, 24 июля. Решение принималось непросто, поскольку было очевидно, что арест приведет к ответным действиям РФ.
Хотелось бы поблагодарить за профессиональные действия сотрудников СБУ и военной прокуратуры, которые четко выполнили указ президента и провели задержание нарушителей.
А для президента Зеленского это первая операция на посту в защиту интересов Украины, который вызовет злобу и раздражение Кремля.
Хочу отметить, что задержание "Неймы" – логичный ответ на невыполнение Российской Федерацией решения Международного морского суда, который обвинил РФ в незаконном задержании украинских моряков и катеров 25 ноября 2018-го, и потребовал их немедленного освобождения.
Цензор.Нет будет внимательно следить за развитием ситуации по "Нейме", надеюсь, решения украинских судов и властей будут последовательны, танкер должен быть под арестом.
Андрій Клименко, експерт фонду «Майдан закордонних справ», головний редактор порталу «BlackSeaNews»
Стосовно затримання російського танкеру NEYMA (IMO: 8895528) в Ізмаїлі.
1. Я майже впевнений, що ніякої конспірології в цьому немає. Скоріше, просто недооцінка ризиків з боку нового власника судна. Впевнений, що компанії-власнику, що купила судно у лютому 2019 – це ALTOMAR SHIPPING LTD ul Telmana 47A, Gelendzhik, Krasnodarskiy Kray, 353460, Russia – всунули його, скоріш за все, задешево, аби щось отримати. Продавцем був ліквідатор майна, бо попередній власник збанкрутував. Новий власник не мав жодного відношення до інциденту під мостом, тому спокійно йшли на ремонт чи огляд після придбання судна в Ізмаїл. Чому в Ізмаїл? – бо там дешевше, ніж в РФ.
2. Інша справа, що цей пароход має 2 серйозні вади – (1) він ще в січні 2017 прийшов до окупованої Керчі на СРЗ в ремонт чи відстій (порушив режим окупованої території, тобто державний кордон України в Криму, це сфера СБУ); (2) він проходить як речовий доказ по справі, що веде військова прокуратура по інциденту 25.11.2018. Тобто є 2 причини для його затримання. А про кримський "чорний список" нові власники мабуть забули, бо давно вже ніхто зі "списочників" не заходив в наші порти, бо знають, що буде арешт...
3. Екіпаж відпустили абсолютно правильно – бо він не має жодного відношення до цієї історії. Коли 25.11.18 цим судном перекривали Керченську протоку, воно було на відстої ще з січня 2017 на Керченському судоремонтному заводі. При тому фірма, що була тоді власником, знаходилася в стані ліквідації (банкрутство). І тоді, скоріш за все, там зовсім не було екіпажу (бо його витолкали буксирами, він не був на ходу). Зараз в танкера новий власник. І новий екіпаж.
Так що, при всій традиційній розлідувальній недовірі нашої Моніторингової групи, маю сказати, що все норм... Хороша принципова робота Морської охорони, СБУ та Військової прокуратури.
4. Чи буде відповідь? – Звичайно... Побачимо, яка саме. Так що ж тепер, нам скласти лапки і не дихати?
І ще.. Це було ДО затримання в Ізмаїлі. Просто не привернуло великої уваги на політичному фоні…
Борис Бабін, громадський і політичний діяч, доктор юридичних наук, професор
Щодо затриманого росіянами судна з українським екіпажем LIZORA у порту Єйск, яке вітчизняними медіа описується майже як акт піратства. Антипатія до агресора зрозуміла, але вона не має заважати об'єктивності. Адже скарги на менеджмент (наразі - херсонський) цього судна під молдавським прапором неодноразово висувалися членами його екіпажів після зміни судновласника, з 2017 року. Зміст скарг стосувався насамперед невиплат зарплатні та інших порушень трудових прав. Корінь проблеми тут полягає у тому, що РФ є учасником Конвенції про працю в морському судноплавстві, а Україна, зокрема, через корумпований саботаж законопроекту в Адміністрації Президента у 2018-2019 роках - досі ні. Тому в капітанію порту Єйськ українські моряки можуть скаржитися щодо зарплат (і це реально може призвести до затримки судна), а в Маріуполі - ні. І тому в РФ це судно й було затримано, за скаргами екіпажу, якому, сподіваюся, нічого не загрожує (добре було б дізнатися про це у коментарі від нашого ростовського консульства). Упевнений що цей парадокс найближчим часом буде вирішено і ратифікаційний законопроект буде внесеним Офісом Президента в нову Верховну Раду і там проголосованим. Бо це доля ста тисяч українських моряків та їх родин
І ще до подій навколо судна "Іван Голубець", що затонуло біля берегів Мавританії. Керівництво Держрибагенства відмітилося гучними заявами і про звернення до Грузії, і про міжвіжомчу комісію з розслідування. Цікаво, представників "сейшельського судновласника" та Російського морського регістра судноплавства до цієї комісії також будуть включати? Бо у Держриби великий досвід спільних комісій з росіянами, тут що є то є. Втім злочинні дії що призводять до втрати державного майна та загибелі людей, розглядають не лише всілякі комісії. Записи в соцмережах промовисто свідчать про стан безпеки рятуванння та пожежогасіння на затонулому судні, про відношення "канадського судновласника" до його екіпажу, без коментарів. Втім закривати очі на кричущі порушення безпеки роскласифікатор може й на інших суднах. Прикладом на судні SUNA (ІМО 9080986) з українським екіпажем та судновласником, під прапором Антігуа, Російський морський регістр судноплавства на днях видав дев'ять сертифікатів. І зробив він це у порту Чорноморська. Чи довго підсанкційна структура буде заробляти на українських моряках та рибалках, спільно з недоброчесними судновласниками покриваючи їх технічні проблеми - питання суто риторічне. Хоча може СБУ колись проведе обшук не лише на російському судні в Ізмаїлі, але й в якомусь російському офісі в Одесі...
Російська пропаганда та всілякі тамтешні "депутати" другу добу виливають каламутний потік свідомості з питання затримання танкера NEYMA в Ізмаїлі. Зокрема закидають щодо неучасті у процесуальних заходах російського консула. А капітан NEYMA добрехався до того що це судно в порту Ізмаїлу є ...територією РФ. Втім ця дешева спекуляція розрахована виключно на далеких від проблеми осіб. Адже міжнародне право абсолютно ніяких гарантій або імунітетів щодо іноземного торговельного судна, яке перебуває в українських внутрішніх водах, зокрема у водах порту, не дає. Юридично це просто об'єкт іноземної нерухомої (sic) власності, який перебуває на території України. Бо NEYMA зайшла в порт сама, добровільно та пройшла прикордонний контроль на в'їзд в Україну. За такою російською дивовижною логікою кожен автомобіль на литовських номерах в Києві патрульна поліція має зупиняти та оглядати спільно з литовським консулом прикладом. Також "депутати" верещать про міжнародні трибунали, куди агресор піде плакатися про українських терористів та піратів. Що ж, ця ідея насправді непогана, як раз у Гамбурзі є один такий трибунал, як раз з морського права, і упевнений що Україна завжди буде рада спілкуванню в ньому з російськими представниками. Бо й тем для обговорення дуже багато. Також хочу додати, що весь екіпаж сумнозвісної NEYMA, що прибув в Ізмаїл, складався власне з громадян РФ, кримчан на борту не було, хоча прикордонники виявили серед членів екіпажу одного відвідувача Севастополя, де він у 2017 р. проходив "плавпрактику". Цей мешканець сонячного кавказського міста отримав за це заборону на вїзд в Україну та вже повернувся через Молдову додому; хоча прикордонники мали полне право арештувати його на 15 діб чи оштрафувати, але проявили гуманність, як на мене у цій ситуації - цілком умісну. Поки бурхливі заяви росіян про "реагування" на ситуацію на Азові, із натяками на ескалацію, вилилися у провокаційному підсвітлюванні кораблів ДПС України у нічний час зеленими лучами лазеру. Що ж якщо РФ так багато розповідає про власну новітню "мегазброю", зокрема лазерну, це не має сприйматися легковажно, а відповідні агресивні дії не можуть бути проігнорованими міжнародними структурами - за повідомленням України. І звісно ми маємо нарешті припинити пускати на внутрішні водні шляхи торгівельні судна, які вважатимуть себе на цих шляхах "російською територією". Це далеко не перший прикрий випадок коли російські капітани прикидаються правовимі невігласами щодо статусу судна і пора цій системі покладати край