Екскурсія у «Сталінське метро» під Дніпром у Києві
«Сталінське метро» – таку народну назву отримав радянський проект Народного комісаріату шляхів сполучення (НКШС), що мав назву «Будівництво №1» і перебував під грифом «секретно». Він передбачав залізничний рух під Дніпром у Києві. Планувалося, що потяги під водою ходитимуть у двох напрямках, а за необхідності рейки можна буде перекласти в такий спосіб, щоби тунелями могли рухатися автомобілі або навіть танки. У травні 2017 року проект має первинний вигляд, який йому залишили ще з часів Другої світової війни – залишки тунелів, розкиданих по берегах Дніпра.1938 рік. Будівництво розпочато. На завершальному етапі спорудження КиУР (Київський укріплений район) весь комплекс робіт здійснювався в умовах суворої таємності. Проект передбачав, що два залізничні тунелі в районі Києва – Петрівський (Подільський) і Дарницький продублюють дві підруслові переправи.Під тиском, не довше 40 хвилин за одне занурення – у таких умовах працювали робітники на об’єкті. Загальна кількість задіяних на будівництві сягала 12 тисяч осіб (за іншими даними – до 20 тисяч осіб). Готові тунелі мали побачити світ 1944 року – будівельно-монтажні роботи тривали до осені 1941 року і були перервані німецьким бомбардуванням та загрозою захоплення Києва нацистськими військами. Після 1943 року розпочали другу хвилю робіт на окремих дільницях, однак за кілька років будівництво підруслової залізниці у Києві визнали недоцільним, а «Будівництво №1» НКШС розформували. Пізніше на його основі створили Управління будівництва метрополітену в Києві («Київметробуд»), що існує дотепер.
Ми відвідали частину залишків південного тунелю – «титул №6» на Жуковому острові та острові Водників: наземна ділянка тунелю завдовжки близько 200 метрів, яка переходить у підруслову ділянку, довжиною до 500 метрівНаземна ділянка тунелів частково затоплена водою, тому ми відправились туди на каяках, які періодично доводилося тягнути волоком через лісЗа часів війни з наближенням частин Вермахту до Києва у вересні 1941 року будівельно-монтажні роботи терміново згорнули, прохідницькі щити та деяке інше обладнання затоплено в підземних спорудахЗзовні тунель настільки заріс, що влітку його не видно за деревамиЗалізобетон того часу міцний, а залізо каркасу збереглося без іржіСпочатку стеля має близько п’яти метрів над водою, але вже за 100 метрів від входу – до неї можна дістатися рукою, а далі тунель повністю занурюється під воду і переходить у підруслову ділянку довжиною до 500 метрівОчевидці розповідають, що частини конструкції «Будівництва №1» використали під час спорудження тунелів першої черги Київського метрополітену на перегоні «Вокзальна» – «Університет» у післявоєнні рокиНаразі існують сучасні проекти будівництва тунелю під Дніпром в районі Києва, замість альтернативних проектів будівництва мостів
Агент партизанського руху "Атеш" провів успішну диверсію в російському Курську. Було спалено релейну шафу на місцевій вежі зв'язку.
Про це пише РБК-Україна з посиланням на Telegram-канал "Атеш". Про це повідомляють Контракти.UA.
Як пояснили у русі, удар по об’єкту критичної інфраструктури миттєво паралізував роботу військового зв’язку та передачу оперативних даних у Курській області, яка є одним із ключових прикордонних регіонів РФ.
"Знищення цього вузла миттєво викликало порушення координації підрозділів окупаційних військ, зокрема тих, що відповідають за логістику та охорону кордону. Передача наказів та управління військами тепер здійснюється зі значними збоями", – заявили в "Атеш".
Партизани підкреслили, що подібні дії демонструють: глибокий тил Росії вже не є безпечним.
За їхніми словами, агенти "Атеш" діють безпосередньо біля військових об’єктів, які раніше вважалися недосяжними.
"Кожна така операція - це крок до дезорганізації російської армії та послаблення контролю кремлівського режиму над своїми територіями", - йдеться у повідомленні.
Диверсії руху "Атеш"
Як відомо, українські партизани "Атеш" ведуть активну тилову боротьбу з російською армією на тимчасово окупованих територіях України та на території РФ.
Нагадаємо, нещодавно агенти руху спалили військову вантажівку російських окупантів, щоб зірвати відправку під Покровськ Донецької області.
Перед тим партизани порушили графік руху ешелонів з військовою технікою та особовим складом у Ростовській області.
Також повідомлялось, у вересні агенти "Атеш" підірвали залізничні колії в Смоленську, які ведуть до заводу з виготовлення ракет. Підприємство виготовляє ракети Х-59 для Міноборони РФ, беспілотники та іншу військову техніку. 04.11.2025 — 6 — 369
Українські полярники зафіксували найранішнє повернення горбанів.
Українські вчені на антарктичній станції «Академік Вернадський» зафіксували найраніше повернення горбатих китів у район Антарктичного півострова. Пише ТСН. Про це повідомляють Контракти.UA.
Про це пише Національний антарктичний науковий центр.
«Ми підійшли човном до північної частини острова Ховгард, де раніше бачили косаток та антарктичних смугачів. І цього разу зустріли пару косаток, які завели нас у початок протоки Лемейр. Там ми їх втратили, але згодом натрапили на пару горбанів», — розповіла біологиня 30-ї української антарктичної експедиції Зоя Швидка.
Хоча перших горбанів сезону в регіоні бачили пасажири суден ще 20 і 22 жовтня, українські полярники зареєстрували пару китів 25 жовтня південніше — у протоці Лемейр.
«Нині це найраніша весняна реєстрація горбанів у районі „Вернадського“ — як за спостереженнями українських науковців, так і за даними Happywhale (нагадаємо, що в Антарктиці зараз весна)», — пояснили вчені.
Зазвичай горбаті кити Південної півкулі навесні повертаються з місць розмноження біля екватора до антарктичних вод, багатих на криль. Однак їхнє надзвичайно раннє прибуття свідчить про зміни. Науковці Національного антарктичного наукового центру (НАНЦ) пояснюють цей рекордний термін зміною природних факторів.
«Зміна клімату, зокрема скорочення площі морського льоду, та скупчення крилю дозволяють горбатим китам залишатися в районі Антарктичного півострова довше. Ймовірно, ті ж фактори зумовили й раннє повернення горбанів зараз», — пояснила біологиня НАНЦ Оксана Савенко.
Українські біологи, які комплексно досліджують китоподібних від 2018 року, уже фіксували, що деякі особини залишаються в цьому районі навіть у червні та липні, а акустичний моніторинг виявляв їх навіть у серпні.
Нагадаємо, у Канаді морський парк Marineland, що розташований у Ніагарському водоспаді, заявив про намір усипити 30 китів, якщо уряд не виконає його вимоги.
Раніше ми писали про те, що абсолютна тиша в океані налякала науковців, адже найбільші істоти нашої планети, сині кити, припинили співати. 01.11.2025 — 3 — 1448
Цієї осені вона триває два дні — 29 та 30 жовтня, та дислокується не у звичному Міжнародному виставковому центрі, а у Конгресно-виставковому центрі «Парковий». Все інше — звичайне: лекції, демонстраційні дегустації, майстер-класи, і основна частина — власне виставка, на якій представлені вина, міцні напої, та інші напої, які містять спирт, з України та зарубіжжя.
Обов’язковий дегустаційний конкурс Wine&Spirits Awards завершився напередодні, нагородження переможців відбулося у перший день роботи виставки. А сам цей день розпочався першою великою дегустацією вина з винограду української селекції, який вже став візитівкою вітчизняного виноробства — Одеського чорного. На ньому було представлено 15 зразків від 7 виробників різних років та різних термінів витримки.
Текст та фото — Олександр Зубко 29.10.2025 — 46 — 4495
Українські військові отримали сучасні катери Combat Boat 90 від Швеції та Норвегії, вже сформовано дивізіон на базі цієї техніки.
Про це пише РБК-Україна з посиланням на Telegram Військово-морських сил ЗСУ. Про це повідомляють Контракти.UA.
"Нещодавно Військово-Морські Сили України отримали Combat Boat 90 від Швеції та Норвегії. Такі катери вже перебувають на озброєнні нашого флоту, і тепер їх стало ще більше – сформовано повний дивізіон на базі цієї техніки", - зазначили у ВМС ЗСУ.
Зазначається, що Combat Boat 90 входять до числа найкращих у світі та використовуються у багатьох країнах, зокрема в державах-членах НАТО. Вони швидкісні, маневрові та надійні. Катери призначені для виконання різноманітних завдань: від десантування особового складу й оборони узбережжя до патрулювання та захисту цивільного судноплавства.
Катери оснащені відповідно до вимог сучасної війни на морі, а екіпажі пройшли повну підготовку для ефективного використання всіх можливостей техніки.
Що відомо про Combat Boat 90
Combat Boat 90 – це військовий швидкісний і маневрений броньований десантний катер, розроблений шведською компанією Dockstavarvet, що входить до складу Saab. Вартість одного катера становить 2,62 млн доларів.
Його мала вага, невелика осадка та два водомети дозволяють йому розвивати швидкість до 40 вузлів (74 км/год) на мілководних прибережних водах. Катер вміщує 21 повністю екіпірованого бійця та до 4,5 тонн вантажу.
Захищена від уламків рульова рубка має місця для двох операторів та додаткове відкидне поворотне сидіння між ними.
Раніше повідомлялось, що вперше в історії НАТО ВМС ЗСУ очолили та здійснювали планування, координацію та управління силами умовного противника під час навчань REPMUS/Dynamic Messenger 25, які відбулись у Португалії. 29.10.2025 — 3 — 1651
Осінь – прекрасний час для прогулянок Володимирською гіркою.
Київ – це місто з чималою кількістю парків та лісових зон, тож фактично мешканці та гості будь-якого району української столиці можуть знайти собі чудове місце для осінніх прогулянок. Пише УНІАН. Про це повідомляють Контракти.UA.
І одне з таких місць розташоване в самому серці Києва – це парк "Володимирська гірка" неподалік від Майдану Незалежності. Заклали його у першій половині 19 століття, а у 1972 році він отримав статус парка-пам'ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.
У 2019 році було проведено масштабну реконструкцію парку: з'явилися нові альтанки, оглядові майдачики, доріжки, лавки тощо.
Загалом на Володимирській гірці приємно гуляти, і з неї також можна потрапити на скляний міст, а далі перейти на Арку Свободи українського народу. Або ж можна вийти до фунікулеру, Михайлівського золотоверхого монастиря, Андріївської церкви та Андріївського узвозу.
І головне – прогулюватися парком можна абсолютно безкоштовно.
Інші ідеї для осінніх прогулянок у Києві
Як раніше повідомляв УНІАН, восени також дуже приємно гуляти парком "Феофанія" на півдні Києва. Вартість входу для дорослих – 60 гривень.
Також неподалік розташований музей просто неба у Пирогові, де окрім милування природою також можна дізнатися більше про традиційну українську архітектуру. Вартість входу для дорослих – 150 гривень.
Ближче до центру киян та гостей міста восени готовий приймати ботсад імені Гришка, з його величезною територією і тропічною оранжереєю, де можна погрітися. Вартість входу для дорослих – 150 гривень (доступ до оранжереї оплачується додатково). 28.10.2025 — 11 — 1808